Doorgaan naar hoofdcontent

Labyrint

Auteur : Henning Mankell
Oorspronkelijke Zweedse titel : Labyrinten
Eerste uitgave : 2000.


Het verhaal is eenvoudig : aan de Zweede kust wordt een menselijke schedel gevonden. Wie is de dode? Hoe is de schedel hier beland? En waar is de rest van het lichaam? Dit zijn de vragen waarmee de officier van justitie Louise Rehnström wordt belast. Er doen geruchten de ronde; de schedel zou van Bengt Ingemarsson zijn, de “grote weldoener” die de gemeente kwam redden met zijn imposante investeringsplannen? Van die plannen is niets terecht gekomen en er zijn veel gedupeerde investeerders en tijdens de rechtszaak is Ingemarsson verdwenen en met hem de ingelegde gelden.

Het specifieke aan dit boek is dat de auteur dit boek al in het voorjaar van 1995 besloot te schrijven over een van de grootste mislukkingen in het naoorlogse Zweden: de maatregelen tegen economische delicten die voortdurend met veel politieke tamtam werden gepresenteerd, maar die ook voortdurend strandden. Halverwege de jaren tachtig was al te zien dat de pogingen om een fatsoenlijke Zweedse maatschappij op te bouwen definitief stukliepen. De machthebbers probeerden toen niet eens meer om de scheuren te verbergen. De heen en weer zwaaiende slopersballen van de vrijemarktwerking konden ongestoord hun verwoestende werk doen. Je kon waarnemen dat als middelpunt hiervan lege vennootschappen en belastingvlucht in omvang toenamen. Een sociaal-democratische minister van Justitie moest aftreden na al te duidelijke 'belastingplanning' . Economische delicten werden steeds beter georganiseerd en namen steeds arrogantere vormen aan. Het nieuwe leger dat hiertegen moest optreden, de nieuwe fraudeteams die in het leven waren geroepen, bleef echter mensen opsporen die zich schuldig hadden gemaakt aan eenvoudige boekhoudkundige malversaties. De kleine vissen werden eruit gehaald terwijl de grote haaien vrijer rondzwommen dan ooit. De miljardenbedragen aan zwart geld namen dramatisch in omvang toe.

Hij vond het belangrijk om erover te schrijven dat de Zweedse wetgeving en het justitieel apparaat de mensen die zich hieraan schuldig maakten bijna immuniteit garandeerden. Hij was geschokt en sprak met officieren van justitie en politiemensen die net zo geschokt waren. Om nog maar te zwijgen over alle burgers, die voelden dat de wind in de samenleving steeds killer en harder werd. Daarom begon hij met een boek met de werktitel Labyrint. Maar na ongeveer een maand, in april 1995, kreeg hij twijfels. Het leek er namelijk op dat hij eigenlijk aan een script zat te werken. Een filmscenario. En na nog een maand twijfel stapte hij over op dit genre, een script voor een televisieserie, dat in 1999 werd verfilmd.

Toen er in Västervik gefilmd werd, ging hij even langs. Dat was tijdens een paar koude januaridagen waarop een aantal buitenopnames werd gedraaid. 's Avonds in zijn hotel hield iets hem de slaap en begon Labyrint zich opnieuw tot een boek te transformeren. Wat aanvankelijk niet begrepen was, kwam plots tot realisatie dat waar de auteur mee bezig wasbeide kon zijn, zowel een televisieserie, als een boek. Er zat genoeg materiaal in voor beide. Na een paar maanden, werd het televisiecript in omgekeerde richting verwerkt naar het uitgangspunt; een boek waaraan vier jaar eerder was begonnen.

Dat betekent ook dat dit boek op zichzelf staat. Zoals ook de televisieserie van Daniel Bergman ook op eigen benen staat, maar dat de roman door zijn indeling in “shots” een wending krijgt die een enorme drive geeft aan dit werk en leest als een trein (zes delen en 243 hoofdstukken, soms een alinea, soms slechts een zin!)

Dat Mankell een meester is in de thriller, dat wist ik reeds maar dit vind ik een verbijsterend boek. De auteur weet als geen ander de goede, maar zeker de minder goede kanten van de mens samen te brengen in personnages die zo dichtbij komen dat het lijkt alsof ze familie zijn.


Leo

Reacties

Populaire posts van deze blog

De ontvoering van Proserpina.

Enkel voor dit beeld van Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) zou ik naar Rome gaan. Iedereen heeft wel zo'n beeldhouwwerk welk hij graag op zijn kast zou hebben of in zijn living staan. Sommigen zullen kiezen voor de David, Mozes of de Pietà (Michelangelo), anderen voor werk van Rodin of Meunier, enkelingen houden het bij Begga D'Haese. Ik dus niet. Proserpina is de Romeinse Persephone. Ik kan er uren naar kijken, de gaafheid van de sculptuur, de kleur van het marmer, de vingerafdrukken van de ontvoerder in de dijen van het ontvoerde meisje (ja, meisje, eerder een jonge dame naar de vormen te oordelen), de radeloosheid in de blik van Proserpina. Maak van een volgend bezoek aan Rome zeker eens het voornemen om Proserpina met een bezoek te vereren in de Galleria Borghese, waar nog veel anders schoons staat. En niet vergeten om je tickets op voorhand online te bestellen of je komt er niet in ! Persephone (Grieks: Περσεφονεια, Persefoneia) is in de Griekse mythologie ...

Colonia Ulpia Traiana

In 13/12 v.Chr. bouwt de Romeinse veldheer Nero Claudius Drusus de legerplaats Castra Vetera. Deze plaats bevindt zich aan de monding van de Lippe met de Rijn op de Fürstenberg. Dit fort diende als uitvalsbasis voor een veldtocht op de rechter Rijnoever in 8 v.Chr. die leidde tot de onderwerping van de Germaanse stam van de Sugambren. Zij werden gedwongen naar de linker Rijnoever te verhuizen en werden in het vervolg aangeduid als Ciberni, Cuberni of Cugerni. De nederzetting krijgt nadien de naam Cibernodorum en heeft dezelfde status als het noordelijke gelegen Batavodurum (Nijmegen), woonplaats van de Bataven. De nabijheid van een Romeins legioen in Castra Vetera en de ligging aan een zijarm van de Rijn zorgden ervoor dat de plaats zich in enkele jaren ontwikkelde tot een welvarende handelsnederzetting. Tijdens de Bataafse Opstand (69/70) deelde de plaats echter het lot van Castra Vetera en werd zij platgebrand. Grondplan In 71 werden zowel het fort en Cibernodorum...

De zaak Torfs

Auteur : Jo Claes Eerste uitgave : 2008. Deze krimi speelt zich af in Leuven en centraal in het verhaal staat de moord op de kunstexpert/restaurateur Pieter Torfs. Een beeldschone vrouw, Christine Jonckheere, vraagt hem of hij een schilderij dat geschilderd zou zijn door de laatmiddeleeuwse kunstenaar Martin Schongauer, op echtheid wil onderzoeken. Torfs, die een passionele maar bizarre verhouding heeft met zijn assistente, en open staat voor vrouwelijk schoon, vermoedt dat er iets niet pluis is met het schilderij. Maar toch neemt hij de opdracht aan als blijkt dat zijn cliënt in meer is geinteresseerd dan een louter zakelijke relatie. Na een wetenschappelijk onderzoek, schrijft Torfs schrijft een echtheidscertificaat uit. Later blijkt dit schilderij, inmiddels verkocht, toch een vervalsing te zijn. Kort daarna hangt Torfs te bengelen aan een koord. Zelfmoord ? Hoofdinspecteur Thomas Berg, is juist overgeplaatst van Brussel naar Leuven. Een ongelukkige liefde maak...