Auteur: Paul Christopher (pseudoniem voor Christopher Hyde)
Oorspronkelijke titel: Michelangelo’s Notebook. (Engels-Amerikaans)
Eerste uitgave: 2005
Leo.
Oorspronkelijke titel: Michelangelo’s Notebook. (Engels-Amerikaans)
Eerste uitgave: 2005
In de proloog van deze thriller vertrekt een klein jongetje in 1942 vanuit een Italiaans klooster naar een geheime bestemming, daarna switcht het verhaal naar New-York van vandaag.
Als studente kunstgeschiedenis Fiona 'Finn' Ryan, bij het catalogiseren van oude tekeningen in het Parker-Hale museum een anatomiestudie vindt, vermoedt ze meteen dat die van Michelangelo is. Ze maakt er. een paar schetsen van en neemt wat foto's, totdat ze wordt onderbroken door de conservator. Deze beschuldigt haar ervan de tekening te willen stelen en zij wordt op staande voet ontslagen, waarna ze woedend het gebouw uitstormt.
Dezelfde avond betrappen Finn en haar vriend Peter als ze thuiskomen een inbreker en in het gevecht dat volgt wordt Peter gedood. De politie denkt dat het om een gewone inbreker gaat. Dezelfde nacht wordt ook de museumconservator vermoord en de tekening is weg. Op bewakingsbeelden van veiligheidscamera’s blijkt dat Finn als laatste met de conservator in een “opwindend” gesprek was gewikkeld en wordt zij door de politie ook onmiddellijk als verdachte nummer 1 gebrandmerkt.
Finn ontdekt dat haar schetsen van de Michelangelo zijn verdwenen, en weet instinctief dat er meer aan de hand is. Ze ontvlucht haar appartement en ontdekt uiteindelijk dat de tekening afkomstig moet zijn uit het legendarische notitieboek van Michelangelo, waarvan het bestaan nooit bewezen is. Dan wordt duidelijk dat er een grote organisatie het gemunt heeft op haar foto's - en haar leven. Samen met een antiquarische boekhandelaar gaat ze op onderzoek uit.
Deze debuutthriller is zeer duidelijk geinspireerd door 'De Da Vinci code' van Dan Brown. Het boek is spannend, een soepel tussen verleden en heden heen en weer switchende misdaadroman, met een mooi plot over kunstroof in de Tweede Wereldoorlog, handel in gestolen kunst, en geheimen en schandalen rond het Vaticaan. In een nawoord van de auteur licht deze laatste de historische bronnen/feiten toe waarop deze roman is gebaseerd.
Leo.
Reacties
Een reactie posten