Napels zien en dan sterven, een uitdrukking komt uit het Italiaans zelf "Vedi Napoli e poi muori", maar werd via de Duitse schrijver Goethe Europees gemeengoed en betekent zoveel als: iets zo mooi en wonderbaarlijk vinden dat je daarna gerust dit ondermaanse wil verlaten. Het zou gaan om een woordspeling in het oorspronkelijk Italiaans op een nabijgelegen plaatsje Muori: eerst Napels zien en dan Muori (zien). Maar van dit stadje is nergens iets in de omgeving terug te vinden. Als Muori was geweest, in wat overtrof het dan Napels?
Voor Italianen zou Napels een stukje hemel op aarde zijn door de nabijheid van zowel een prachtige baai als de Vesuvius. De uitbarsting in 79 VC, heeft ook een deel van Napels zelf verwoest.
Nu heeft Napels mij niet echt kunnen bekoren en ik zou hiervoor zeker niet de eeuwige jachtvelden opzoeken, maar het neemt niet weg dat het echt een speciale stad is, levendig, chaotisch, de plek van de pizza Margherita, koffie die er nergens beter smaakt, waar San Gennaro wordt aanbeden evenals Diego Maradona en Dries Mertens, en waar de maffia niet bestaat maar alom tegenwoordig is.
Buiten de obligate prachtige gebouwen, paleizen en musea, dwaal je door straatjes te nauw voor een auto vermist ze geblokkeerd worden door vooral te onpas gestationneerde Api, Cinquecenti, vol met wasgoed in alle vormen en kleuren die op draden hangen van één gevel naar de ander, tussen opgestapeld niet afgehaald vuilnis in een kakofonie van kleuren en geuren en luidruchtige Napoletani.
Buiten de obligate prachtige gebouwen, paleizen en musea, dwaal je door straatjes te nauw voor een auto vermist ze geblokkeerd worden door vooral te onpas gestationneerde Api, Cinquecenti, vol met wasgoed in alle vormen en kleuren die op draden hangen van één gevel naar de ander, tussen opgestapeld niet afgehaald vuilnis in een kakofonie van kleuren en geuren en luidruchtige Napoletani.
![]() |
Zicht op Napels en de Vesuvius. |
Napels, gelegen in Zuid-Italië en hoofdstad van de regio
Campania, is een belangrijke havenstad in het centrum van de oude mediterrane
regio en was een van de belangrijkste steden van het Magna Graecia. De stad speelde
een sleutelrol in de overdracht van de Griekse cultuur naar de Romeinse
samenleving Wat ik kon terugvinden is dat Napels eerst was gekend als
Parthenope of Palaepolis in de 9e VC vervolgens opnieuw
gevestigd als Neapolis (nieuwe stad) in 470 VC. Het is daarom één van de oudste steden in
Europa, waarvan het huidige stedelijke weefsel een selectie van opmerkelijke
elementen van zijn lange en bewogen geschiedenis bewaart, zoals uitgedrukt in
zijn stratenpatroon, zijn rijkdom aan historische gebouwen en parken, de
voortzetting van veel van zijn stedelijke en sociale functies, de prachtige
ligging aan de baai van Napels en de continuïteit van de historische
gelaagdheid.
Het werd uiteindelijk een belangrijk cultureel centrum in de
Romeinse Republiek, “civitas foederata”. Secties van de Griekse stadsmuren
opgegraven sinds de Tweede Wereldoorlog en de opgegraven overblijfselen van een
Romeins theater, begraafplaatsen en catacomben getuigen van deze geschiedenis.
In de 6e eeuw NC werd Napels veroverd door het
Byzantijnse rijk en werd het een autonoom hertogdom, later geassocieerd met de
Noormannen, de dynastie van de Hohenstaufen en de Siciliaanse heerschappij.
![]() |
Castel dell'Ovo |
Bewijs van deze periode
omvat de kerken van San Gennaro, San Giorgio Maggiore en San Giovanni Maggiore
met de overgebleven elementen van de 4e en 5e eeuwse architectuur, de kapel van
Santa Restituta in de 14e eeuwse kathedraal en het Castel dell'Ovo, een van de
meest substantiële overblijfselen uit de Normandische periode, hoewel ze later
meerdere keren werden verbouwd.
![]() |
Kathedraal van San Gennaro |
Tijdens de Anjou dynastie (1265-1442) werd Napels het
levende symbool van het prestige, de waardigheid en de macht van de dynastie.
De stad breidde zich uit met voorsteden en naburige dorpen. De Anjous begonnen ook
aan een invloedrijke relatie met westerse kunst en architectuur, met name de
Franse gotiek, geïntegreerd met Griekse en Arabische elementen. De kloosters
van Santa Chiara en San Lorenzo Maggiore en de kerken van Donna Regina en l'lncoronata, San Lorenzo Maggiore, San Domenico Maggiore en de nieuwe
kathedraal dateren uit deze periode.
Van de 15e tot de 17e eeuw werd Napels geregeerd door de
Aragonezen, die de verdedigingswerken en het stratenpatroon opnieuw vormden en
het Castel Nuovo grotendeels in de Toscaanse stijl bouwden als een van de
belangrijkste centra van hun rijk. De periode van de Spaanse overheersing wordt
gekenmerkt door het Koninklijk Paleis gebouwd in 1600 langs een kant van de
imposante Piazza del Plebiscito, de liefdadigheidsinstelling Monte dei Poveri
Vergognosi, het klooster van Sant'Agostino degli Scalzi en het Jezuïetencollege
op Capodimonte.
![]() |
Castel Nuovo |
Vanaf 1734, onder de regering van de Bourbons, ontstond
Napels, samen met Parijs en Londen, als een van de belangrijkste hoofdsteden
van Europa. Het architecturale erfgoed van Napels uit deze periode was zeer
invloedrijk en komt met name tot uiting in het interieurontwerp van de
koninklijke paleizen en bijbehorende adellijke woningen die deel uitmaakten van
het territoriale systeem dat zich tot ver buiten de stad uitstrekt. Belangrijke
paleizen van de 18e eeuw zijn het grote paleis Albergo dei Poveri, het
Nationaal Archeologisch Museum, de Certosa van Suor Orsola Benincasa op de
heuvel van San Martino en de Villa Pignatelli.
![]() |
Palazzo Reale |
De samenstellende delen van het seriële eigendom zijn: het
historische centrum van Napels; het district Villa Manzo, Santa Maria della
Consolazione; Marechiaro; het district Casale; het district Santo Strato en de
Villa Emma.
Unesco oordeelde in 1995 dat het historisch centrum van
Napels (ongeveer 9 km² van de 17 km²) daarom ook niet op de lijst van het cultureel werelderfgoed kon ontbreken
en hanteerde hiervoor twee van de tien criteria :
·
Criterium II - De ligging van de stad aan de
baai van Napels geeft het een buitengewone universele waarde die in veel delen
van Europa en daarbuiten een grote invloed heeft gehad. Napels heeft sinds de
oudheid grote invloed uitgeoefend op de rest van Europa, als een belangrijk
centrum in Magna Graecia en de Romeinse Republiek. Haar rol als een van de
meest invloedrijke culturele centra in het Middellandse Zeegebied werd opnieuw
bevestigd in de Middeleeuwen en opnieuw van de 16e tot 18e eeuw, was een van de
belangrijkste Europese hoofdsteden en oefende belangrijke invloeden uit op veel
culturele gebieden, vooral met betrekking tot kunst en architectuur.
·
Criterium IV - Napels is een van de oudste steden van Europa,
waarvan het eigentijdse stedelijke weefsel de elementen van zijn lange en
bewogen geschiedenis behoudt. De rechthoekige rasterindeling van de oude
Griekse stichting Neapolis is nog steeds waarneembaar en is inderdaad de
basisvorm gebleven voor het huidige stedelijke weefsel van het historische
centrum van Napels, een van de belangrijkste mediterrane havensteden. Van de
Middeleeuwen tot de 18e eeuw was Napels een brandpunt van kunst en
architectuur, uitgedrukt in zijn oude forten, de koninklijke ensembles zoals
het Koninklijk Paleis van 1600, en de paleizen en kerken gesponsord door de
adellijke families.
Het eigendom van het werelderfgoed van het historische
centrum van Napels omvat alle essentiële elementen die bijdragen aan de
rechtvaardiging van zijn buitengewone universele waarde. Deze omvatten het
historische centrum zoals gedefinieerd door de Aragonese muren, evenals
belangrijke elementen uit de 18e eeuw, waaronder belangrijke paleizen, evenals
gebouwen voor gouvernementele, residentiële, universitaire, gezondheids- en
sanitaire en kunstambachten. Deze gebouwen en functies vertegenwoordigen alle
relevante periodes uit de geschiedenis van Napels en bevinden zich in een goede
staat van instandhouding. De belangrijke historische relatie van de stad met de
zee wordt gehandhaafd door het behoud van archeologische overblijfselen uit de
Romeinse tijd langs de kust van de zee en de rehabilitatie van de kleine boot
havens gevonden van Castel Nuovo tot Capo Posillipo.
Een kleine grenswijziging werd goedgekeurd door het
Werelderfgoedcomité in 2011. Dit breidde het onderdeel "Historisch centrum
van Napels" uit en voegde de componenten "District van Casale"
en "District van Santo Strato" samen en breidde deze uit om een
ontwikkeld en beschermd archeologisch gebied. Het pand is kwetsbaar voor gebrek
aan onderhoud van het niet-monumentale stedelijke weefsel. De omgeving van het
pand is intact en wordt niet bedreigd door ontwikkeling.
Het stadsplan heeft een hoge mate van authenticiteit en
heeft veel sporen achtergehouden van de Grieks-Romeinse stad en de
dambordlay-out van de 16e-eeuwse Spaanse wijken. De typologie van de openbare
en particuliere gebouwen is goed bewaard gebleven als onderdeel van het huidige
stadsplan, evenals in hun ruimtelijke, volumetrische en decoratieve kenmerken.
Er is een opmerkelijke continuïteit in het gebruik van materialen, allemaal
lokaal afgeleid, en opvallende visuele en materiële kenmerken, zoals de basis
gele tufsteen, wit marmer en de grijze piperno. De technieken ontwikkeld voor
het gebruik van deze materialen overleven in aanzienlijke mate en worden
gebruikt in restauratie- en conserveringsprojecten.
![]() |
Piazza del Gesu |
Het Algemeen Stadsplan van 1972 identificeert het beschermde gebied van het historische centrum, waar alle ingrepen moeten worden goedgekeurd door de juiste Soprintendenza. Het Masterplan bevestigde de vereisten van het vorige plan door de reikwijdte van het gedefinieerde stadscentrum uit te breiden. Andere nationale en regionale statuten en voorschriften met
betrekking tot planningcontrole en erfgoed zijn ook van toepassing op het
historische centrum van Napels. De verantwoordelijke nationale agentschappen
zijn het ministerie voor milieu en cultureel erfgoed, de regionale raad van
Campania, de provinciale raad van Napels en de gemeenteraad van Napels. Het
beheer van het werelderfgoed wordt uitgevoerd door een kantoor van de gemeente
dat is opgericht voor de valorisatie van het historische centrum van Napels.
De visie van het beheersplan is om het culturele
erfgoed te beschermen en het stedelijke weefsel te behouden,
om traditionele sociaal-economische relaties en culturele productie, evenals de
kwaliteit van het leven te ondersteunen, om het gemengde gebruik te handhaven,
om de veiligheid en hygiëne te verbeteren en om het bewustzijn en begrip van
erfgoedbronnen te vergroten.
De reikwijdte is ook om het onroerend goed te
integreren in het bredere territoriale systeem rond de Baai van Napels, Capri,
Sorrento, Herculaneum en Pompeii, in de context van cultureel toerisme voor het
gebied die ook op de werelderfgoedlijst staan en die in een andere blog zullen worden behandeld.
Reacties
Een reactie posten