Doorgaan naar hoofdcontent

Katharen en de val van Montségur

Auteur : Bram Moerland
Oorspronkelijke titel : Katharen en de val van Montségur
Eerste uitgave : 2003


Als je uit vroegere geschiedenislessen op 57-jarige leeftijd nog hebt onthouden dat de streek die je gaat bezoeken grenst aan de streek waar in de middeleeuwen barbaarse toestanden hebben plaatsgevonden, dan probeer je daar toch dat net iets meer over te weten om alles in een juist kader te plaatsen. Met de ouderdom komt ook de “wijsheid”, maar wat ik reeds lang weet is dat alles wat je wordt voorgehouden aan humane kennis in het onderwijs (godsdienst, geschiedenis, …) altijd gekleurd is door meningen, stellingen, geloof …. en het systeem moedigt je niet aan om teveel vragen te stellen, want dat keert zich uiteindelijk tegen jou.

Zo ook de geschiedenis van de katharen. Destijds “letterlijk” verbrand als “ketters”. Ketter is zo'n geladen woord. Want uiteindelijk is het een oordeel ! Als “ketter” zijn het gevolg is van de subjectieve ervaring dat het instituut Kerk de enige en alomvattende waarheid heeft met betrekking tot de rooms katholieke religieuze ervaring, dan waren de katharen wis en zeker ketters, zoals ook de protestanten, calvinisten, dit later ook gingen worden en waartegen de Spaanse Inquisitie heftig te keer is gegaan.

Stel nu eens dat de geloofservaring en beleving van de katharen nu echt teruggaat op het leven zoals Christus het ons heeft voorgehouden.
Stel bovendien dat je ook aanneemt dat Christus echt heeft bestaan en de zoon van God is.
Dan zijn (waren is beter uitgedrukt) de katharen de “ware” Kerk van de gelovigen, en de “Kerk” de ketters van het geloof, die om machtswellust en bezit, de geloofsleer hebben aangepast met de paus als vertegenwoordiger van God op aarde, God de opperste leenheer en de paus als zijn aards vertegenwoordiger, en de keizers en koningen als vazallen van die God en dienaar van de Pausen voor het wereldlijk gezag. Sedert Constantinus, keizer van Rome het Christendom als enige godsdienst in het Romeinse Rijk stelde, deed hij dit zeker niet uit een persoonlijk religieuze overtuiging maar om macht. In de eeuwen die volgden en verschillende concilies later (o.a. Nicea) werd de rooms katholieke leer in vorm gegoten en wat nu de evangelies zijn, geselecteerd (waarom is het evangelie van Mattheus, Marcus, Lucas en Johannes “Evangelie” en deze van Thomas, Judas, Maria Magdalena niet). Om rijkdom en macht te behouden, afwijkende meningen binnen de Kerk te lijf te gaan, andere godsdiensten te vernietigen, de “entente cordiale” tussen Kerk en Staat kon maar beter met zwaard en vuur te lijf worden gegaan. En nu het boek !

Her en der in Zuid-Frankrijk vind je nog de ruïnes van oude kastelen. Ze staan er als littekens in het landschap, herinnerend aan oude pijn. Als je probeert je voor te stellen hoe indrukwekkend die kastelen geweest moeten zijn, stap je terug in de bloeitijd van de middeleeuwse hoofse cultuur. Voor alle duidelijkheid, geen enkel van deze kastelen werd door katharen gebouwd. Zij werden bewoond door edelen die katharen onder hun bescherming namen of het toch op een correcte manier met elkaar konden stellen.

Veel bewoners van Zuid-Frankrijk hadden toen hun eigen versie van het christendom. We kennen ze nu als de katharen. De katharen waren gnostici. Ze wezen het gezag van de Kerk van Rome over hun geloof en hun leven principieel af. In 1209 ontketende paus Innocentius III een kruistocht tegen de katharen. Een eeuw later, in 1328, werd de laatste ons bekende kathaar verbrand, ene Bélibaste.

Op de vraag wie deze katharen waren, wat ze geloofden, waarom ze vervolgd werden, geeft dit boek een helder en verstaanbaar antwoord. Behalve de leer van de katharen behandelt dit boek ook de plaats van het katharisme in de geschiedenis van het christendom, en in de cultuur van het toenmalige Occitanië, nu Zuid-Frankrijk. De auteur, Bram Moerland, beschrijft ook de bloedige en ongemeen wrede strijd tegen de katharen. Hij laat zien hoe de kruistocht tegen de katharen een voortzetting was van een oude vete tussen de Kerk van Rome en de gnostiek uit de eerste eeuwen van het christendom. Hij maakt duidelijk waarom de val van Montségur, de laatst overgebleven burcht van de katharen, een keerpunt was in de geschiedenis van het westen.

Oppervlakkig gezien lijkt het alsof de Kerk van Rome de kruistocht tegen de katharen won. Maar door de onmenselijke wreedheid die Rome daarbij inzette, verspeelde zij haar morele gezag in de ogen van veel tijdgenoten van deze kruistocht, met verstrekkende gevolgen. De Kerk van Rome heeft sedertdien een uiterst negatief beeld van de katharen geschetst. Op grond van zorgvuldig historisch onderzoek weet de auteur deze bewust kwaadaardige voorstelling te corrigeren. Dit boek onderscheidt zich door het respect voor de historische werkelijkheid. De grote verdienste van de schrijver is dat hij de geschiedenis, de leer en de betekenis van de katharen zonder overdrijving, helder en inzichtelijk voor de lezer neerzet.

Het eerste hoofdstuk van dit boek vindt men hier. U kunt het daar lezen en downloaden op uw eigen computer. Meer informatie over de katharen vind men op de website http://www.katharen.be/ en op http://www.brammoerland.com/

Reacties

Populaire posts van deze blog

De ontvoering van Proserpina.

Enkel voor dit beeld van Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) zou ik naar Rome gaan. Iedereen heeft wel zo'n beeldhouwwerk welk hij graag op zijn kast zou hebben of in zijn living staan. Sommigen zullen kiezen voor de David, Mozes of de Pietà (Michelangelo), anderen voor werk van Rodin of Meunier, enkelingen houden het bij Begga D'Haese. Ik dus niet. Proserpina is de Romeinse Persephone. Ik kan er uren naar kijken, de gaafheid van de sculptuur, de kleur van het marmer, de vingerafdrukken van de ontvoerder in de dijen van het ontvoerde meisje (ja, meisje, eerder een jonge dame naar de vormen te oordelen), de radeloosheid in de blik van Proserpina. Maak van een volgend bezoek aan Rome zeker eens het voornemen om Proserpina met een bezoek te vereren in de Galleria Borghese, waar nog veel anders schoons staat. En niet vergeten om je tickets op voorhand online te bestellen of je komt er niet in ! Persephone (Grieks: Περσεφονεια, Persefoneia) is in de Griekse mythologie

Het geheim van Montségur

Auteur: Sophy Burnham, Oorspronkelijke titel : The Treasure of Montségur Eerste uitgave : 2003 Het verhaal speelt zich ergens af tussen 1209, wanneer de stad Beziers in de as wordt gelegd en 1243 waneer het beleg van Montségur plaats vindt. De auteur vertelt deze zoveelste dwaze godsdienstvervolging via de romanfiguur Jeanne, een meisje van 2 à 4 jaar die rond het verwoeste Béziers rondloopt in een bebloed kleedje. Zij wordt opgenomen door vrouwe Esclarmonde die haar als een dochter opvoedt, volgens de levenswijze der katharen. Op haar dertiende begaat zij een “wandaad” en wordt ze naar Montségur gestuurd, waar ze strenger onderricht krijgt. Ondertussen maakt de Inquisitie jacht op de katharen, met totale uitroeiing als doel. Jeanne raakt betrokken bij het verzet en strijdt voor vrijheid, samen met haar grote liefde William, de echtgenoot van haar beste vriendin. In 1243 belegeren de Fransen het fort Montségur waar de elite van de kathaarse kerk samen met een garnizoen nog gedurende t

Tijdsmeting en kalender

De laatste tijd had ik het gevoel dat ik meer wou weten over tijdsmeting in de Oudheid, en voornamelijk in het Oude Rome. Men viert op 21 april, niet zo maar niets voor niets dit jaar de 2762e verjaardag van Rome en SPQR nodigde die dag in het Klein Begijnhof te Leuven dan ook zijn leden uit om getuige te zijn van de jaarlijkse Romulus prijs, welke dit jaar te beurt viel aan Guido Cuyt (voor zijn jarenlange inzet als voorzitter van de AVRA, de Antwerpse Vereniging voor Romeinse Archeologie) en een stevige drink en hapjes. Ik had dit gevoel ook enkele dagen voordien in het Museo Nazionale Romano (Palazzo Massimo alle Terme) bij een Fasti (vorm van kalender), en herinnerde mij toen ook de reeks ROME, een BBC reeks die ook op Canvas was te zien, waar de lezer van de “acta diurna” (oorsprong van het woord journaal of dagelijkse berichten) voor een kalender stond, gelijkaardig aan deze in het Palazzo Massimo alle Terme. Dus historici en classici, nu de moment om te reageren op deze post. D