Doorgaan naar hoofdcontent

De laatste tempelridder

Auteur : Michael Jecks
Oorspronkelijke titel :The last templar
Eerste Uitgave :1995

In 1307 werd de orde van de Tempeliers door Paus Clemens V en koning Filips de Schone van Frankrijk beschuldigd van de meest absurde misdaden. Voornamelijk de Franse Koning was uit op de rijkdom en bezittingen van de orde en vermits Paus Clemens V (uiteindelijk een Franse Bisschop ) tot paus was benoemd door de Franse koning diende deze zowat mee te heulen met de Franse vorst.

De beginscène van "De laatste tempelridder" schetst het einde van deze vervolging: vermomd als een gewoon man volgt voormalig tempelridder Baldwin Furnshill de terechtstelling van de laatste grootmeester, Jacques de Molay, van de orde voor de kerk van Notre Dame in Parijs in 1314 op beschuldiging van ketterij en veroordeeld door de Inquisitie.

Twee jaar later vinden we Sir Baldwin terug in Devonshire (een graafschap in het zuidwesten van Engeland, met als belangrijkste steden Exeter, Plymouth and Torbay). Zijn oudere broer is overleden en Baldwin neemt het voorvaderlijke landgoed (havezaat) over. Zo maakt hij kennis met de nieuw aangestelde baljuw Simon Puttock.

Een baljuw is de benaming voor de ambtenaar die de vorst vertegenwoordigde in de steden en in landelijke gebieden. Het woord (Frans bailli, Engels bailiff) is, via het Oudfranse baillif, afgeleid van het (middeleeuws) Latijnse baillivus of bajulivus (persoon belast met bestuursfunctie), op zijn beurt afgeleid van bajulare (torsen, dragen). Hun ontstaan gaat terug op de Franse koning Filips II August (13e eeuw) die hen voor het eerst aanstelde. De benaming werd hoofdzakelijk in Vlaanderen, Henegouwen, Holland en Zeeland, en in Noord-Frankrijk gebruikt. In andere noordelijke gewesten voerden soortgelijke functionarissen de titel van drost, drossaard (Brabant), amman (Brussel), meier (Leuven, Asse), schout (Antwerpen, 's-Hertogenbosch, Turnhout). .

Puttock is nog niet in functie of hij mag al aan het werk, wanneer een plaatselijke horige, Harold Brewer, omkomt in een brand. Aanvankelijk denkt Puttock aan een ongeluk, maar volgens Sir Baldwin zou het wel eens moord kunnen zijn. Veel tijd om op onderzoek te gaan heeft Puttock echter niet, want hij moet achter de moordenaars van een abt aan. Twee mannen hebben de abt ontvoerd en hem levend verbrand, een misdaad die in die tijd zelf ongehoord was. En driemaal is scheepsrecht, hij moet ook achter een bende struikrovers aan die handelaars hebben overvallen en die de streek onveilig maken.

De laatste tempelridder is het eerste boek in de reeks met sir Baldwin Furnshill en baljuw Simon Puttock. Michael Jecks gaf aan dat hij de serie verhalen in een bijzonder woelige tijd gesitueerd waar opsporingsmiddelen niet deze van deze tijd waren en bijgeloof welig tierde. Enkel kunstig speurwerk zonder al de gadgets van deze tijd kan resultaten opleveren. De baljuw moet zich continu afvragen of de misdaden die hij dient te onderzoeken met elkaar verbonden zijn. Voor een geoefend lezer is snel duidelijk dat de moord op de abt, los staat van de twee andere misdaden en wie uiteindelijk de abt heeft vermoord. Voor de andere misdaden is het best wel spannend, maar niet voor iemand die gewoon is leesvoer voorgeschoteld te krijgen CSI Miami of met gesofisticeerd Dna onderzoek.

Vond het boek prettig alleen maar om de sfeer van de middeleeuwen te snuiven, wat opzoekingwerk te verrichten over het einde van de tempelierorde en baljuwen. En ook nog een leuk in onbruik geraakt Nederlands woord, de havezaat.

Leo

Reacties

Populaire posts van deze blog

De ontvoering van Proserpina.

Enkel voor dit beeld van Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) zou ik naar Rome gaan. Iedereen heeft wel zo'n beeldhouwwerk welk hij graag op zijn kast zou hebben of in zijn living staan. Sommigen zullen kiezen voor de David, Mozes of de Pietà (Michelangelo), anderen voor werk van Rodin of Meunier, enkelingen houden het bij Begga D'Haese. Ik dus niet. Proserpina is de Romeinse Persephone. Ik kan er uren naar kijken, de gaafheid van de sculptuur, de kleur van het marmer, de vingerafdrukken van de ontvoerder in de dijen van het ontvoerde meisje (ja, meisje, eerder een jonge dame naar de vormen te oordelen), de radeloosheid in de blik van Proserpina. Maak van een volgend bezoek aan Rome zeker eens het voornemen om Proserpina met een bezoek te vereren in de Galleria Borghese, waar nog veel anders schoons staat. En niet vergeten om je tickets op voorhand online te bestellen of je komt er niet in ! Persephone (Grieks: Περσεφονεια, Persefoneia) is in de Griekse mythologie

Het geheim van Montségur

Auteur: Sophy Burnham, Oorspronkelijke titel : The Treasure of Montségur Eerste uitgave : 2003 Het verhaal speelt zich ergens af tussen 1209, wanneer de stad Beziers in de as wordt gelegd en 1243 waneer het beleg van Montségur plaats vindt. De auteur vertelt deze zoveelste dwaze godsdienstvervolging via de romanfiguur Jeanne, een meisje van 2 à 4 jaar die rond het verwoeste Béziers rondloopt in een bebloed kleedje. Zij wordt opgenomen door vrouwe Esclarmonde die haar als een dochter opvoedt, volgens de levenswijze der katharen. Op haar dertiende begaat zij een “wandaad” en wordt ze naar Montségur gestuurd, waar ze strenger onderricht krijgt. Ondertussen maakt de Inquisitie jacht op de katharen, met totale uitroeiing als doel. Jeanne raakt betrokken bij het verzet en strijdt voor vrijheid, samen met haar grote liefde William, de echtgenoot van haar beste vriendin. In 1243 belegeren de Fransen het fort Montségur waar de elite van de kathaarse kerk samen met een garnizoen nog gedurende t

Tijdsmeting en kalender

De laatste tijd had ik het gevoel dat ik meer wou weten over tijdsmeting in de Oudheid, en voornamelijk in het Oude Rome. Men viert op 21 april, niet zo maar niets voor niets dit jaar de 2762e verjaardag van Rome en SPQR nodigde die dag in het Klein Begijnhof te Leuven dan ook zijn leden uit om getuige te zijn van de jaarlijkse Romulus prijs, welke dit jaar te beurt viel aan Guido Cuyt (voor zijn jarenlange inzet als voorzitter van de AVRA, de Antwerpse Vereniging voor Romeinse Archeologie) en een stevige drink en hapjes. Ik had dit gevoel ook enkele dagen voordien in het Museo Nazionale Romano (Palazzo Massimo alle Terme) bij een Fasti (vorm van kalender), en herinnerde mij toen ook de reeks ROME, een BBC reeks die ook op Canvas was te zien, waar de lezer van de “acta diurna” (oorsprong van het woord journaal of dagelijkse berichten) voor een kalender stond, gelijkaardig aan deze in het Palazzo Massimo alle Terme. Dus historici en classici, nu de moment om te reageren op deze post. D