Doorgaan naar hoofdcontent

Het masker van Atreus.

Auteur: Andrew James Hartley

Oorspronkelijke titel: The Mask of Atreus

Eerste uitgave: 2006


De proloog van het verhaal speelt zich af in Nazi Duitsland bij het einde van de tweede wereldoorlog. Een Duits tankkonvooi begeleidt een vrachtwagen en wordt onderschept door een Amerikaans peloton. In de schermutseling die volgt raken de meeste Duitsers gedood en de rest vluchten en laten de vrachtwagen achter. In de truck is een kist gemarkeerd met de Duitse adelaar en swastika. De inhoud van de kist is van vitaal belang om de rest van het verhaal te doorgronden.


Dan pas begint het echte verhaal. Om 3 uur in de morgen wordt Deborah Miller, conservator van een klein privé-museum in Atlanta, Georgia, gewekt door het derde vreemd telefoontje. Zij moet onmiddellijk terug naar het museum waar ze net na middernacht een succesvolle promotieavond voor de nieuwe expo heeft afgesloten. In het kantoor van de directeur Richard Dixon, in een verborgen kamer waarvan ze zelfs het bestaan niet vermoedde, vindt ze het lichaam van de directeur, haar mentor en oprichter van het museum, omringd door een adembenemende collectie van Oudgriekse Myceense antiquiteiten - een verloren gewaande schat die ooit door de nazi's werd gestolen.


Deborah Miller vindt het allemaal maar vreemd en begint zelf vragen te stellen en dingen te onderzoeken. Al snel blijkt dat één voorwerp uit de verzameling is verdwenen: een Myceens dodenmasker van onschatbare waarde. En naarmate de tijd verstrijkt gaat het er zelfs op lijken dat tegelijk met het masker het gebeente van een legendarische held is gestolen, van wie men tot nu toe aannam dat die alleen in oude mythes bestond.


In het boek ontrafelt de lezer het mysterie door de ogen van Deborah's, haar reizen naar Griekenland en Rusland, samen een ongelooflijk verhaal. Hier hoopt ze antwoorden te vinden wat de collectie allemaal inhoudt en of het masker echt van een mythologische figuur is geweest. Deborah gebruikt haar vaardigheden als curator in haar onderzoek, zij tracht hypotheses af te leiden, zij ervaart dat ze vaak de stukken op de verkeerde manier in elkaar zet, misschien zelfs probeert om de verkeerde puzzel op te lossen. Vaak in een dilemma over wie te vertrouwen. Alleen is zij niet de enige die antwoorden wil. En ze raakt dan ook verstrikt in een afschrikwekkend web van moord, mysterie en genadeloze wraakacties van degenen wier oude droom van glorie nog steeds springlevend is. Zij wordt met de dood bedreigd.


Geen echte antwoorden aantreffend, keert Deborah terug naar de Verenigde Staten waar ze haar zoektocht naar antwoorden voortzet. Ze krijgt daarbij hulp van de FBI en de politie, of toch niet?


Het boek is de intrigerende debuutroman van Andrew James Hartley, auteur die kennelijk zeer goed gedocumenteerd dit onderwerp weet te behandelen. Het is een spannend en boeiend boek, het heeft een hoog tempo, uitstekende plotwendingen en verplicht de lezer om bij de pinken te blijven en actief te speuren naar het einde. Het hoofdpersonage handelt impulsief, en komt zo in gevaarlijke en spannende situaties terecht. Het leest als een trein en ik kijk uit naar andere boeken van deze auteur.


Voor zij die vinden dat ze er meer wensen over te weten, heeft de auteur ook nog een dankbare bibliografie gezet en Atreus komt ook in de kijker op o.a. Wikipedia.


Leo

Reacties

Populaire posts van deze blog

De ontvoering van Proserpina.

Enkel voor dit beeld van Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) zou ik naar Rome gaan. Iedereen heeft wel zo'n beeldhouwwerk welk hij graag op zijn kast zou hebben of in zijn living staan. Sommigen zullen kiezen voor de David, Mozes of de Pietà (Michelangelo), anderen voor werk van Rodin of Meunier, enkelingen houden het bij Begga D'Haese. Ik dus niet. Proserpina is de Romeinse Persephone. Ik kan er uren naar kijken, de gaafheid van de sculptuur, de kleur van het marmer, de vingerafdrukken van de ontvoerder in de dijen van het ontvoerde meisje (ja, meisje, eerder een jonge dame naar de vormen te oordelen), de radeloosheid in de blik van Proserpina. Maak van een volgend bezoek aan Rome zeker eens het voornemen om Proserpina met een bezoek te vereren in de Galleria Borghese, waar nog veel anders schoons staat. En niet vergeten om je tickets op voorhand online te bestellen of je komt er niet in ! Persephone (Grieks: Περσεφονεια, Persefoneia) is in de Griekse mythologie

Het geheim van Montségur

Auteur: Sophy Burnham, Oorspronkelijke titel : The Treasure of Montségur Eerste uitgave : 2003 Het verhaal speelt zich ergens af tussen 1209, wanneer de stad Beziers in de as wordt gelegd en 1243 waneer het beleg van Montségur plaats vindt. De auteur vertelt deze zoveelste dwaze godsdienstvervolging via de romanfiguur Jeanne, een meisje van 2 à 4 jaar die rond het verwoeste Béziers rondloopt in een bebloed kleedje. Zij wordt opgenomen door vrouwe Esclarmonde die haar als een dochter opvoedt, volgens de levenswijze der katharen. Op haar dertiende begaat zij een “wandaad” en wordt ze naar Montségur gestuurd, waar ze strenger onderricht krijgt. Ondertussen maakt de Inquisitie jacht op de katharen, met totale uitroeiing als doel. Jeanne raakt betrokken bij het verzet en strijdt voor vrijheid, samen met haar grote liefde William, de echtgenoot van haar beste vriendin. In 1243 belegeren de Fransen het fort Montségur waar de elite van de kathaarse kerk samen met een garnizoen nog gedurende t

Tijdsmeting en kalender

De laatste tijd had ik het gevoel dat ik meer wou weten over tijdsmeting in de Oudheid, en voornamelijk in het Oude Rome. Men viert op 21 april, niet zo maar niets voor niets dit jaar de 2762e verjaardag van Rome en SPQR nodigde die dag in het Klein Begijnhof te Leuven dan ook zijn leden uit om getuige te zijn van de jaarlijkse Romulus prijs, welke dit jaar te beurt viel aan Guido Cuyt (voor zijn jarenlange inzet als voorzitter van de AVRA, de Antwerpse Vereniging voor Romeinse Archeologie) en een stevige drink en hapjes. Ik had dit gevoel ook enkele dagen voordien in het Museo Nazionale Romano (Palazzo Massimo alle Terme) bij een Fasti (vorm van kalender), en herinnerde mij toen ook de reeks ROME, een BBC reeks die ook op Canvas was te zien, waar de lezer van de “acta diurna” (oorsprong van het woord journaal of dagelijkse berichten) voor een kalender stond, gelijkaardig aan deze in het Palazzo Massimo alle Terme. Dus historici en classici, nu de moment om te reageren op deze post. D