Het station in zijn gloriedagen |
Zondag 30/01/2011 geocaching in de buurt. Bedoeling is op een zinvolle manier een doel te geven aan wandelingen in de buurt. Je zoekt een schat, en tracht ondertussen iets meer te weten te komen over de omgeving. Vandaag : bestemming Tervuren – het Spoorloos Station (de vroegere goederenloods van het spoorwegstation), nu een ietwat obscure drankgelegenheid rechtover het Afrikamuseum.
Waar nu Tram 44 zijn kopstation heeft, langs dezelfde zijde ligt nu het Spoorloos Station. Het is moeilijk in te beelden dat daar een station van de NMBS was de eindstop van een zeer korte treinlijn (lijn 160) even meer dan 13 km. Het stationsgebouw zelf werd in 1964 al afgebroken.
In 1882 kwam de trein reeds in Tervuren Dorp aan de huidige Albertlaan op enkelspoor. Tussen 1896 en 23 april 1897 werd de spoorlijn op dubbelspoor gebracht.
Naar aanleiding van de grote koloniale tentoonstelling in Tervuren werd op 20 april 1897 de laatste anderhalve kilometer in gebruik genomen naar het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika, waar een nieuw station werd gebouwd (Architect Franz Seulen, ook ontwerper van de stations van Oostende en Schaarbeek) Op 1 december 1931 was de spoorlijn geëlektrificeerd, en daarmee de allereerste geëlektrificeerde spoorlijn van België. De treinen reden er om het half uur en hadden een rijtijd van 23 minuten ondanks de negen haltes onderweg tenminste als we de dienstregeling van 1933 mogen geloven, of reden treinen toen ook al niet op tijd?.
De loods, nu horecazaak, brasserie met terras maar onderkomen ! |
Op 31 december 1958, dus na Wereldtentoonstelling werd het reizigersvervoer stopgezet. onder druk van auto en bus. De lijn was aangelegd in grote bochten waardoor grote omwegen gemaakt worden. De huidige tram 44 van Tervuren naar het centrum van Brussel heeft een veel kortere route. In het begin van de zeventiger jaren werd alles afgebroken en is de lijn grotendeels een wandel- en fietspad en uitgerust met nieuwe moderne bruggen. Die moeten wij zeker eens afstappen bij beter weer, want het was ijskoud.
En wat betreft de cache wat heeft die te maken met dit “verdwenen” station? Niets, echt niets, maar ondertussen weten we weer iets meer over de omgeving. En dat was dan ook het doel.
En wat betreft de cache wat heeft die te maken met dit “verdwenen” station? Niets, echt niets, maar ondertussen weten we weer iets meer over de omgeving. En dat was dan ook het doel.
Leo
Reacties
Een reactie posten