Doorgaan naar hoofdcontent

Getekend vonnis

Auteur : Jo Claes
Uitgeverij : Houtekiet in 2013

In café ‘De Weerelt’ op de Oude Markt, wordt een dienster op een beestachtige manier vermoord. Het meisje is halfnaakt. Haar schaamhaar is volledig afgeschoren. Door haar tong steekt een tekenpotlood en vlakbij ligt een blad uit een stripalbum waarop een verkrachtingsscène is afgebeeld.

Hoofdinspecteur Thomas Berg heeft nooit eerder zoiets meegemaakt, sterker, de moordenaar heeft hem de plaats delict zelf met de juiste coördinaten per e-mail bezorgd.

Voor mij, als geocacher, een boek om verder in een ruk uit te lezen. Want wat doet een geocacher, aan de hand van coördinaten gaat hij op zoek met een gps naar een cache, een schat als het ware, een probleem om op te lossen en van de vondst te genieten. Weliswaar niet in deze roman want je treft enkel een verminkt lijk aan.

Een paar dagen later krijgt Berg een soortgelijke mail. Opnieuw vindt de politie een jonge vrouw die in bijna identieke omstandigheden werd verkracht, verminkt en vermoord. En weer ligt er een pagina uit een stripverhaal naast het lijk.

Vanaf dat ogenblik verkeert de studentenstad in de greep van de angst. Leuven geraakt stilaan in de ban van een seriemoordenaar wanneer het aantal moorden toeneemt. De sadist pleegt de moorden op steeds dezelfde bizarre wijze. Zowel mannelijke als vrouwelijke slachtoffers worden verminkt gevonden met een lichaamsdeel doorboord door een potlood en bij elk slachtoffer ligt telkens weer dezelfde pagina uit het stripverhaal. Ook Berg vreest dat in Leuven een volkomen verknipte sadist, ja zelfs een psychopaat rondwaart, vooral als er nog meer slachtoffers vallen

In de pers wordt de psychopaat, die blijkbaar ongrijpbaar is, weldra de stripmoordenaar genoemd.

Hoofdinspecteur Berg en zijn team houden zich met de uiterst vreemde zaak bezig. De stripmoordenaar daagt hen uit door telkens per e-mail de coördinaten op te geven waar het volgende lijk te vinden is. Een lange zoektocht begint naar de band tussen de slachtoffers om de moordenaar op te sporen. Berg krijgt het erg lastig om deze zaak op te lossen. Hij zet er zelfs zijn job voor op het spel. De nukkige inspecteur blijkt echter een volhouder te zijn en rekent op een foutje van de arrogante dader.

Ik heb nu bijna de ganse reeks uit de Berg cyclus gelezen is dit naar mijn oordeel een meesterwerk. Het is genieten van begin tot einde en je raakt opgeslorpt door de spannende en boeiende ontwikkelingen.

Dat de “Bronzen Adhemar” een tweejaarlijkse prijs voor de beste strip nu wel niet in Leuven wordt uitgereikt maar in Turnhout, doet in feite niets ter zake, de verwijzing naar het stripverhaal en rivaliteit onder striptekenaars komt de verhaallijn zeker ten goede. De schrijver is ook goed gedocumenteerd en je steekt ook wat op met de input van wetenswaardigheden die hij in het verhaal verwerkt. Met het middeleeuwse klaaglied ‘Egidius” tekent hij op een subtiele wijze naar de drijfveer van de moordenaar. Wanneer de hoofdinspecteur door de moordenaar in zijn hemd wordt gezet wordt dit vergeleken met de wijze waarop Giotto met één penseeltrek een volmaakte cirkel trok voor de sceptische paus Bonifatius VIII en niet Benedictus XI zoals de auteur vermeld. Onder druk van zijn oversten, denkt hij aan het verhaal over de uitzonderlijke moed van de weerspannige Romeinse patriciër Mucius Scaevola.


De dubbele betekenis van “Atlas”, de titanenzoon die het hemelgewelf torste en niet de aarde of van de geleerde van de legendarische koning van Mauretanië (in het Atlas gebergte), is misschien ook de dubbele bodem van de titel van het boek. Verwijzingen naar Mercator (Gerardus van Rupelmonde) zijn dan ook in het boek terug te vinden. De replica van de globe van Ferdinand Verbiest, jezuïet, missionaris en astronoom aan het keizerlijk hof van China die in het Atrecht college in de Naamsestraat staat, tooit dan ook de omslag van het boek.

Leo

Reacties

Populaire posts van deze blog

De ontvoering van Proserpina.

Enkel voor dit beeld van Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) zou ik naar Rome gaan. Iedereen heeft wel zo'n beeldhouwwerk welk hij graag op zijn kast zou hebben of in zijn living staan. Sommigen zullen kiezen voor de David, Mozes of de Pietà (Michelangelo), anderen voor werk van Rodin of Meunier, enkelingen houden het bij Begga D'Haese. Ik dus niet. Proserpina is de Romeinse Persephone. Ik kan er uren naar kijken, de gaafheid van de sculptuur, de kleur van het marmer, de vingerafdrukken van de ontvoerder in de dijen van het ontvoerde meisje (ja, meisje, eerder een jonge dame naar de vormen te oordelen), de radeloosheid in de blik van Proserpina. Maak van een volgend bezoek aan Rome zeker eens het voornemen om Proserpina met een bezoek te vereren in de Galleria Borghese, waar nog veel anders schoons staat. En niet vergeten om je tickets op voorhand online te bestellen of je komt er niet in ! Persephone (Grieks: Περσεφονεια, Persefoneia) is in de Griekse mythologie

Het geheim van Montségur

Auteur: Sophy Burnham, Oorspronkelijke titel : The Treasure of Montségur Eerste uitgave : 2003 Het verhaal speelt zich ergens af tussen 1209, wanneer de stad Beziers in de as wordt gelegd en 1243 waneer het beleg van Montségur plaats vindt. De auteur vertelt deze zoveelste dwaze godsdienstvervolging via de romanfiguur Jeanne, een meisje van 2 à 4 jaar die rond het verwoeste Béziers rondloopt in een bebloed kleedje. Zij wordt opgenomen door vrouwe Esclarmonde die haar als een dochter opvoedt, volgens de levenswijze der katharen. Op haar dertiende begaat zij een “wandaad” en wordt ze naar Montségur gestuurd, waar ze strenger onderricht krijgt. Ondertussen maakt de Inquisitie jacht op de katharen, met totale uitroeiing als doel. Jeanne raakt betrokken bij het verzet en strijdt voor vrijheid, samen met haar grote liefde William, de echtgenoot van haar beste vriendin. In 1243 belegeren de Fransen het fort Montségur waar de elite van de kathaarse kerk samen met een garnizoen nog gedurende t

Tijdsmeting en kalender

De laatste tijd had ik het gevoel dat ik meer wou weten over tijdsmeting in de Oudheid, en voornamelijk in het Oude Rome. Men viert op 21 april, niet zo maar niets voor niets dit jaar de 2762e verjaardag van Rome en SPQR nodigde die dag in het Klein Begijnhof te Leuven dan ook zijn leden uit om getuige te zijn van de jaarlijkse Romulus prijs, welke dit jaar te beurt viel aan Guido Cuyt (voor zijn jarenlange inzet als voorzitter van de AVRA, de Antwerpse Vereniging voor Romeinse Archeologie) en een stevige drink en hapjes. Ik had dit gevoel ook enkele dagen voordien in het Museo Nazionale Romano (Palazzo Massimo alle Terme) bij een Fasti (vorm van kalender), en herinnerde mij toen ook de reeks ROME, een BBC reeks die ook op Canvas was te zien, waar de lezer van de “acta diurna” (oorsprong van het woord journaal of dagelijkse berichten) voor een kalender stond, gelijkaardig aan deze in het Palazzo Massimo alle Terme. Dus historici en classici, nu de moment om te reageren op deze post. D