Doorgaan naar hoofdcontent

Orfeus in de onderwereld.

In de vorige bijdrage over de Europese dag van de opera heeft Chris het gehad over de zaal. Nu zijn de prijzen van een opera voorstelling niet van de poes en je moet er verdorie ook nog snel bij zijn, daarom dacht ik dat het misschien interessant was om een DVD voorstelling te kopen van een vertoning in De Munt en dat eerst eens op het gemak thuis te bekijken. In de rondleiding was er sprake geweest van een opera van Jacques Offenbach, dus wij naar de operashop en wij vonden effectief “Orphée aux enfers”.

En thuis, een avondje opera. Gegierd van het lachen en genoten van de muziek en de eigentijdse voorstelling.

Het verhaal zeer kort !
Orfeus en Euridice zijn elkaar moe. Hij concentreert zich op zijn vioolspel (dat zij niet kan verdragen) en op zijn nimf Chlöe. Zij heeft een affaire met een herder Aristaeus, in feite de aardse verschijning van Pluto, God van de onderwereld. Euridice bezwijkt voor de charmes van haar minnaar en volgt hem naar de onderwereld. Orfeus is opgelucht! De “Publieke Opinie” vindt echter dat Orfeus haar moet redden. Dit is goed voor zijn carrière. Zij wenden zich hiervoor tot Jupiter, de oppergod en samen met alle goden en half goden dalen ze dan af ter hel om Euridice te bevrijden. In feite heeft Jupiter wel wat anders op het oog en wil hij haar voor zich winnen en Pluto te kijk stellen. Een rokkenjager als hij, zo zijn er geen twee in de godenhemel, Juno zijn vrouw ziet gelaten zijn vrijpartijen aan met Venus, Diana, Minerva en tutti quanti.

In de hel aangekomen en na wulpse braspartij en orgie, geeft Jupiter de opdracht aan Orfeus, die daar ondertussen ook is aangekomen samen met de “Publieke opinie” om Euridice mee terug te nemen naar het rijk der levenden, voorwaarde is echter dat hij om geen enkele reden mag omkijken of zij hem volgt. Jupiter weet hem van zijn stuk te brengen door een bliksemschicht. Orpheus kijkt verschrikt om.

In feite loopt alles dus goed af, Euridice mag in de godenhemel blijven bij de bacchanten, Orfeus is feitelijk zijn vrouw kwijt en is daar niet rouwig om en Jupiter en Pluto geven een feestje ter ere van hun geliefde en van de goden die op bezoek zijn. Alleen de zedenprekende “Publieke Opinie” is het hier niet mee eens. Aan het slot danst iedereen mee met de beroemde cancan. Je moet daarvoor echt niet naar de Moulin Rouge in Parijs ! Uiteindelijk is dit klassieke operamuziek, of hoe een dubbeltje rollen kan. De moraal van het verhaal : "wat de publieke opinie denkt of doet, de publieke opinie is niemand en niets".

Wil je deze DVD eens lenen, reageer gerust. Eerst vraagt, eerst maalt ! Na twee weken, terug te bezorgen !!!

Leo

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

De ontvoering van Proserpina.

Enkel voor dit beeld van Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) zou ik naar Rome gaan. Iedereen heeft wel zo'n beeldhouwwerk welk hij graag op zijn kast zou hebben of in zijn living staan. Sommigen zullen kiezen voor de David, Mozes of de Pietà (Michelangelo), anderen voor werk van Rodin of Meunier, enkelingen houden het bij Begga D'Haese. Ik dus niet. Proserpina is de Romeinse Persephone. Ik kan er uren naar kijken, de gaafheid van de sculptuur, de kleur van het marmer, de vingerafdrukken van de ontvoerder in de dijen van het ontvoerde meisje (ja, meisje, eerder een jonge dame naar de vormen te oordelen), de radeloosheid in de blik van Proserpina. Maak van een volgend bezoek aan Rome zeker eens het voornemen om Proserpina met een bezoek te vereren in de Galleria Borghese, waar nog veel anders schoons staat. En niet vergeten om je tickets op voorhand online te bestellen of je komt er niet in ! Persephone (Grieks: Περσεφονεια, Persefoneia) is in de Griekse mythologie ...

Colonia Ulpia Traiana

In 13/12 v.Chr. bouwt de Romeinse veldheer Nero Claudius Drusus de legerplaats Castra Vetera. Deze plaats bevindt zich aan de monding van de Lippe met de Rijn op de Fürstenberg. Dit fort diende als uitvalsbasis voor een veldtocht op de rechter Rijnoever in 8 v.Chr. die leidde tot de onderwerping van de Germaanse stam van de Sugambren. Zij werden gedwongen naar de linker Rijnoever te verhuizen en werden in het vervolg aangeduid als Ciberni, Cuberni of Cugerni. De nederzetting krijgt nadien de naam Cibernodorum en heeft dezelfde status als het noordelijke gelegen Batavodurum (Nijmegen), woonplaats van de Bataven. De nabijheid van een Romeins legioen in Castra Vetera en de ligging aan een zijarm van de Rijn zorgden ervoor dat de plaats zich in enkele jaren ontwikkelde tot een welvarende handelsnederzetting. Tijdens de Bataafse Opstand (69/70) deelde de plaats echter het lot van Castra Vetera en werd zij platgebrand. Grondplan In 71 werden zowel het fort en Cibernodorum...

Toetanchamon, de vergeten farao die het gezicht van Egypte werd.

A uteur: Philipp Vandenberg Oorspronkelijke titel : Der vergessene Pharao Toetanchamon (Duits) Eerste uitgave: 1978 Op zoek naar boeken van deze auteur, stootte ik in de stadsbibliotheek " Tweebronnen " in Leuven op dit boek dat daar gecatalogiseerd staat als een biografie. Dit is dit boek te veel eer aan doen, maar een goed populair-wetenschappelijke bijdrage tot de beschrijving van de geschiedenis van de archeologie en de ontdekking van de vergeten farao. Het verhaal over de archeoloog dr. Howard Carter (09/05/1874-02/03/1939), vanaf het begin van zijn archeologisch bezig zijn tot aan zijn dood, een man totaal bezeten door het idee de vergeten farao Toetanchamon te vinden. De man die tijdens zijn leven 150,000 ton zand, rots en gesteente verplaatste, de modder niet inbegrepen. Op 4 november 1922 stuitte de Engelse “archeoloog” Howard Carter op de toegang tot het graf van Toetanchamon, een farao die 3000 jaar geleden in der vergetelheid was geraakt. De ontdekking ging gepa...