Doorgaan naar hoofdcontent

De maan van papier

Auteur : Andrea Camilleri
Oorspronkelijke titel : La luna di carta
Eerste uitgave : 2005

Commissaris Montalbano wordt oud, minstens hij denkt dat hij oud wordt. Hij zet nu 's morgens zijn wekker, om in de sluimerperiode tussen ontwaken en opstaan, niet meer te hoeven nadenken over Alzheimer of over de dood en warempel wordt hij ook vriendelijker. Catarella geraakt zelf volledig over zijn toeren als hij een bedankje krijgt.

Michela Pardo komt op het commissariaat om een onrustwekkend verdwijning te melden van haar broer, een medisch afgevaardigde. Hij heeft sedert twee dagen niets meer van hem laten horen en dat is absoluut abnormaal. Salvo Montalbano beslist om nog een dag af te wachten en dan de dame te vergezellen naar het appartement van haar broer. Angelo Pardo zit in een fauteuil op zijn dakterras, met zijn broek open, zijn lul hangt uit de gulp. Dood, door zijn linkeroog geschoten. Minst een compromitterende houding.

Angelo's zuster is ontroostbaar en zij doet ook alle moeite om de verdenking op de vrouw Elena Sclafani met wie hij een verhouding had te laten vallen en Paola Torrisi een vroegere vriendin, bij wie hij een kind zou verwekt hebben. Elena werd overstelpt met dure geschenken en dat is onverklaarbaar voor Michela.

Ondertussen onderzoekt Mimi Augello een drugszaak. Catarella probeert zijn duivelskunsten op een laptop van Angelo Pardo.

Het verleden van Pardo wordt minutieus weder samengesteld (hij was een uit het medisch register geschrapte arts, gokverslaafde en handelaar in cocaïne) en algauw wordt Elena niet meer de hoofdverdachte. Maar hier raken ook de onderzoeken van Montalbano en Augello. Want enkele hooggeplaatste Sicilianen lieten het leven door gebruik van versneden cocaïne. En misschien was dit voldoende reden voor anderen (de maffia, politieke tegenstanders, eremoord, ...) om Angelo om te brengen.

Het boek is wat mij betreft een juweel en Italiaanse toestanden worden op ironische wijze te kijk gezet (corruptie in de politiek en het functioneren van politiecommandanten) maar het ontbreekt ook niet aan een flinke dosis zelfspot. Montalbano leeft met de schrik van de vergeetachtigheid. Hij gaat deze te lijf met een brief aan zichzelf met de feiten uit het onderzoek. De aanhef luidt: "Beste commissaris Montalbano, mij is bekend dat u zich ongelooflijk kloterig voelt door strikt persoonlijke omstandigheden die te wijten zijn aan het idee dat uw oude dag koppig bij u aan komt kloppen." De achtergrondfiguren zijn kleurrijk, voornamelijk de figuur van Catarella, vele Italiaanse delicatessen en een knap uitgewerkt ingewikkeld plot. Een reden om dit boek ter hand te nemen was de 4 bijkomende verfilmingen door RAI van de laatste verhalen en dit als vervolg op de eerste 12 die ik reeds in mijn DVD verzameling heb en waarvan ik alle boeken heb gelezen in het Nederlands en een groot deel ook in het Italiaans.

Leo

Reacties

Populaire posts van deze blog

De ontvoering van Proserpina.

Enkel voor dit beeld van Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) zou ik naar Rome gaan. Iedereen heeft wel zo'n beeldhouwwerk welk hij graag op zijn kast zou hebben of in zijn living staan. Sommigen zullen kiezen voor de David, Mozes of de Pietà (Michelangelo), anderen voor werk van Rodin of Meunier, enkelingen houden het bij Begga D'Haese. Ik dus niet. Proserpina is de Romeinse Persephone. Ik kan er uren naar kijken, de gaafheid van de sculptuur, de kleur van het marmer, de vingerafdrukken van de ontvoerder in de dijen van het ontvoerde meisje (ja, meisje, eerder een jonge dame naar de vormen te oordelen), de radeloosheid in de blik van Proserpina. Maak van een volgend bezoek aan Rome zeker eens het voornemen om Proserpina met een bezoek te vereren in de Galleria Borghese, waar nog veel anders schoons staat. En niet vergeten om je tickets op voorhand online te bestellen of je komt er niet in ! Persephone (Grieks: Περσεφονεια, Persefoneia) is in de Griekse mythologie

Het geheim van Montségur

Auteur: Sophy Burnham, Oorspronkelijke titel : The Treasure of Montségur Eerste uitgave : 2003 Het verhaal speelt zich ergens af tussen 1209, wanneer de stad Beziers in de as wordt gelegd en 1243 waneer het beleg van Montségur plaats vindt. De auteur vertelt deze zoveelste dwaze godsdienstvervolging via de romanfiguur Jeanne, een meisje van 2 à 4 jaar die rond het verwoeste Béziers rondloopt in een bebloed kleedje. Zij wordt opgenomen door vrouwe Esclarmonde die haar als een dochter opvoedt, volgens de levenswijze der katharen. Op haar dertiende begaat zij een “wandaad” en wordt ze naar Montségur gestuurd, waar ze strenger onderricht krijgt. Ondertussen maakt de Inquisitie jacht op de katharen, met totale uitroeiing als doel. Jeanne raakt betrokken bij het verzet en strijdt voor vrijheid, samen met haar grote liefde William, de echtgenoot van haar beste vriendin. In 1243 belegeren de Fransen het fort Montségur waar de elite van de kathaarse kerk samen met een garnizoen nog gedurende t

Tijdsmeting en kalender

De laatste tijd had ik het gevoel dat ik meer wou weten over tijdsmeting in de Oudheid, en voornamelijk in het Oude Rome. Men viert op 21 april, niet zo maar niets voor niets dit jaar de 2762e verjaardag van Rome en SPQR nodigde die dag in het Klein Begijnhof te Leuven dan ook zijn leden uit om getuige te zijn van de jaarlijkse Romulus prijs, welke dit jaar te beurt viel aan Guido Cuyt (voor zijn jarenlange inzet als voorzitter van de AVRA, de Antwerpse Vereniging voor Romeinse Archeologie) en een stevige drink en hapjes. Ik had dit gevoel ook enkele dagen voordien in het Museo Nazionale Romano (Palazzo Massimo alle Terme) bij een Fasti (vorm van kalender), en herinnerde mij toen ook de reeks ROME, een BBC reeks die ook op Canvas was te zien, waar de lezer van de “acta diurna” (oorsprong van het woord journaal of dagelijkse berichten) voor een kalender stond, gelijkaardig aan deze in het Palazzo Massimo alle Terme. Dus historici en classici, nu de moment om te reageren op deze post. D