Doorgaan naar hoofdcontent

De Florentijnse vloek.

Auteur : Rolf Ackermann
Oorspronkelijke titel : Der Fluch des Florentiners
Eerste uitgave : 2006


Wenen 2005. Een waardevolle diamant van onbekende afkomst duikt op in de catalogi van veilinghuis Christies; experts spreken het vermoeden uit dat het hier wel eens om de ”Florentijner” zou kunnen gaan, een legendarische diamant van 137 karaat, die in het begin van de 20e eeuw spoorloos is verdwenen. En ook nu weer is de werkelijke verblijfplaats van de steen in nevelen gehuld. Zowat gelijktijdig worden op zeer drieste wijze, twee ander diamanten geroofd de “kleine Sancy” uit een kluis bij Georg Ludwig von Hohenstein en de “grote Sancy" uit een uitstalvitrine in Palazzo Pitti te Firenze. Ooit sierden deze stenen een Boeddhabeeld en werden begeerd door maharadja’s, koningen en keizers. De drie stenen samen en de stand van de zon zouden een nog grotere schat verbergen. Als “Florentijner” of “Toscaner” een van de meest waardevolle diamanten aller tijden ging hij van hand tot hand onder de machtigsten van deze aarde. Doch allen die hem dachten te bezitten, bracht hij ongeluk. Het was alsof er een vloek op hem rustte.

Marie-Claire de Vries, deskundige op het gebied van historische sieraden, maar klaarblijkelijk ook een vrij wulpse single, krijgt opdracht de eeuwenoude geschiedenis van deze legendarische edelsteen te onderzoeken. Op haar speurtocht ontmoet zij drie geheimzinnige mannen, die allen hun eigen redenen hebben om zich de rechtmatige eigenaar van de Florentijner te noemen. Maar wat zijn hun ware drijfveren? En is een van hen werkelijk lid van de ridderorde van het Gulden Vlies, waaraan al sinds mensenheugenis de groten der aarde verbonden. Marie-Claire zwicht voor de charmes van elk van hen , voor die van de Weense aristocraat, de Arabische vrijheidsstrijder en de Indiase prins. Naast diepzinnige gesprekken, ziet zij ook alle hoeken van de kamers waarin zij haar ontmoetingen plant. Tot ze moet erkennen dat ook zij zich daarmee in groot gevaar begeeft. Dreigt zijzelf het laatste slachtoffer te worden van de vloek van de Florentijner?

Het boek is matig, ook niet meer dan dat. Soms erger je je aan de saaiheid, maar dan is het weer lopend als een trein en uitnodigend spannend. Een boek dus met gemengde gevoelens. Het is geen thriller die het etiket historisch verdient. Het hele idee van de zoektocht van Marie Claire naar de Ridders van de Gulden Vlies (waaraan veel aandacht wordt besteed in het boek) leidt nergens heen. Het is een kapstok om te lang te bomen en dan gaat het licht uit en wordt deze verhaallijn gewoon afgebroken. Verder vond ik Marie Claire, het hoofdpersonage een dom wicht met seksuele frustraties. Het had een mooi en spannend boek kunnen zijn, maar de schrijver heeft te veel willen vertellen en zich daardoor verslikt in het verhaal. En het eind is op zich al heel onwaarschijnlijk. Het diamantconsortium De Beers, nog even tackelen en voor pispaal doen staan, heeft in sé niets te maken met het verhaal en de verhaallijn.

Leo.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De ontvoering van Proserpina.

Enkel voor dit beeld van Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) zou ik naar Rome gaan. Iedereen heeft wel zo'n beeldhouwwerk welk hij graag op zijn kast zou hebben of in zijn living staan. Sommigen zullen kiezen voor de David, Mozes of de Pietà (Michelangelo), anderen voor werk van Rodin of Meunier, enkelingen houden het bij Begga D'Haese. Ik dus niet. Proserpina is de Romeinse Persephone. Ik kan er uren naar kijken, de gaafheid van de sculptuur, de kleur van het marmer, de vingerafdrukken van de ontvoerder in de dijen van het ontvoerde meisje (ja, meisje, eerder een jonge dame naar de vormen te oordelen), de radeloosheid in de blik van Proserpina. Maak van een volgend bezoek aan Rome zeker eens het voornemen om Proserpina met een bezoek te vereren in de Galleria Borghese, waar nog veel anders schoons staat. En niet vergeten om je tickets op voorhand online te bestellen of je komt er niet in ! Persephone (Grieks: Περσεφονεια, Persefoneia) is in de Griekse mythologie ...

Colonia Ulpia Traiana

In 13/12 v.Chr. bouwt de Romeinse veldheer Nero Claudius Drusus de legerplaats Castra Vetera. Deze plaats bevindt zich aan de monding van de Lippe met de Rijn op de Fürstenberg. Dit fort diende als uitvalsbasis voor een veldtocht op de rechter Rijnoever in 8 v.Chr. die leidde tot de onderwerping van de Germaanse stam van de Sugambren. Zij werden gedwongen naar de linker Rijnoever te verhuizen en werden in het vervolg aangeduid als Ciberni, Cuberni of Cugerni. De nederzetting krijgt nadien de naam Cibernodorum en heeft dezelfde status als het noordelijke gelegen Batavodurum (Nijmegen), woonplaats van de Bataven. De nabijheid van een Romeins legioen in Castra Vetera en de ligging aan een zijarm van de Rijn zorgden ervoor dat de plaats zich in enkele jaren ontwikkelde tot een welvarende handelsnederzetting. Tijdens de Bataafse Opstand (69/70) deelde de plaats echter het lot van Castra Vetera en werd zij platgebrand. Grondplan In 71 werden zowel het fort en Cibernodorum...

Tijdsmeting en kalender

De laatste tijd had ik het gevoel dat ik meer wou weten over tijdsmeting in de Oudheid, en voornamelijk in het Oude Rome. Men viert op 21 april, niet zo maar niets voor niets dit jaar de 2762e verjaardag van Rome en SPQR nodigde die dag in het Klein Begijnhof te Leuven dan ook zijn leden uit om getuige te zijn van de jaarlijkse Romulus prijs, welke dit jaar te beurt viel aan Guido Cuyt (voor zijn jarenlange inzet als voorzitter van de AVRA, de Antwerpse Vereniging voor Romeinse Archeologie) en een stevige drink en hapjes. Ik had dit gevoel ook enkele dagen voordien in het Museo Nazionale Romano (Palazzo Massimo alle Terme) bij een Fasti (vorm van kalender), en herinnerde mij toen ook de reeks ROME, een BBC reeks die ook op Canvas was te zien, waar de lezer van de “acta diurna” (oorsprong van het woord journaal of dagelijkse berichten) voor een kalender stond, gelijkaardig aan deze in het Palazzo Massimo alle Terme. Dus historici en classici, nu de moment om te reageren op deze post. D...