Doorgaan naar hoofdcontent

Rome, het kerstfeest en pasen.

Vorig jaar zo rond Pasen (2013) schreef ik deze blog maar blijkbaar had ik hem in concepten opgeslagen.  In Rome hadden ze een nieuwe paus en konden ze voortdoen zoals ze altijd al bezig waren geweest, namelijk met zichzelf.

De plaats van het gebeurtenis ons allen bekend is het huidige Israël. Ergens bevalt een ongehuwd meisje (Maria) in een stal of herberg van haar eerste zoon Jezus. Meer dan waarschijnlijk was dat niet de echte naam en kan over het algemeen worden aangenomen dat deze naam in oudtestamentische tijden Yeshua was, het Hebreeuws voor Jezus. Dit was dan ook een zeer ruim verbreide naam in die tijden. Maria is dan ook waarschijnlijk Meryem in het Hebreeuws. 

De bevruchting van Maria is een geloofspunt, ofwel aanvaard je dat "het de truc is met de duif" en geloof je dus dat onze Jezus geboren is uit een maagd, ofwel dat die snoodaard Jozef, de timmerman, op een onbewaakt ogenblik zijn testosteron niet in bedwang hield. Let hier op Jozef in het Hebreeuws is Yeshua, en blijkbaar zijn eerste zoon wordt ook een Yeshua. Dit is van alle tijden !!

En hier zijn de Romeinen de eerste keer !

Augustus, keizer in Rome laat een volkstelling doen. Iedere inwoner van het gebied waar Herodes de Grote (37 - 4 v. C.), de Romeinse vazalkoning, regeerde moest zich laten inschrijven in de oorspronkelijke geboortestad van de vader. Jozef, de verloofde van Maria, was een Judeeër en kwam oorspronkelijk uit Bethlehem.  Te veel volk op een te kleine plaats, het gebrek aan Internet en telefoon, liet niet toe ergens iets knus op voorhand te reserveren en als je dan hoogzwanger bent en op een ezel uit Nazareth (Galilea) naar Bethlehem (Judea) komt, kan van het schudden de geboorte wel eens vroegtijdig ingezet worden.  Toen wisten ze het nog niet, maar via Google Maps kan je nu deze weg bestempelen als zijnde een kleine 160 kilometer op onverharde wegen. Toen moet het wel korter geweest zijn, vermits er geen muur stond die Joodse en Arabische delen van elkaar scheidde.

Na een verborgen leven van dertig jaar (tenminste als we Lucas mogen geloven) die zijn evangelie neerpende rond het jaar 200 NC) en een openbaar leven van een drietal jaren met zijn discipelen of apostels, komt hij in aanvaring met de leidende joodse kaste van hogepriesters en schriftgeleerden.   Er werd hem godslastering verweten en voor een jood stond daarop slechts een straf, namelijk de doodstraf.

Wat niet in de bijbel staat en zeker moet geweten zijn is de politieke toestand van het Romeinse Rijk.  Het kaartje hieronder maakt misschien veel duidelijk.


Het Romeinse Rijk wil de Pax Romanum bewaren.  Het gebied waar ons verhaal zich afspeelt Judea ligt aan de uiterste oostgrens van het Rijk, naast het koninkrijk van de Parthen.  In 53 v. C. was Rome onder leiding van Marcus Licinius Crassus het rijk van de Parthen binnengevallen, maar zij werden er serieus in de pan gehakt in de slag bij Carrhae.  De militaire tactiek indachtig van het Parthisch schot, zou het tot het begin van de tweede eeuw na Christus duren eer de Romeinen de Parthen nog eens parten spelen.

En hier zijn de Romeinen de tweede keer !

Rome wordt in Judea vertegenwoordigd door een praefectus (laat ons maar de evangelische term gebruiken, een landvoogd) genaamd Pontius Pilatus.  Hij en enkel hij vertegenwoordigd het gezag van Rome en is zowel de uitvoerende, militaire als de rechterlijke macht.  Hij stond dus onder andere in voor de verdediging van de grenzen van het Rijk, hij diende dan ook over Jezus te oordelen.

Een tweede aspect was er een van religieuze aard. De Romeinen hadden zowat voor alles een god, de joden aanbaden slechts een god. Dat monotheïsme waartoe later ook de christenen zich zouden bekennen, kon gemakkelijk in aanvaring komen met de Romeinse begrippen van Religio en Superstitio.
Het begrip Religio verbonden de Romeinen aan het zorgvuldig in acht nemen van traditionele culturele gebruiken die de betrekkingen tussen het menselijke en het goddelijke moesten regelen.  Het uiterlijke verkeer met de goden had een wederkerige mentaliteit, men vervulde dus ritueel zijn plichten en deed iets voor de goden (offeren), waarna men van die goden dan ook wel iets terug verwachtte.  Het maakte dus deel uit van het Romein zijn.  Rome bewaakte de godsdienstvrijheid, iedereen mocht geloven waar en wat hij wou voor zover men zich aan de Romeinse wetten hield. 
De Superstitio was niet alleen het bijgeloof, godsdienstwaanzin of overstijgend godengeloof maar ook een naar Romeinse normen een aan zich voorbijgeschoten cultus die het Romein zijn in gevaar bracht.
Zoals hiervoor dus reeds gesteld werd Jezus door het Sanhedrin op beschuldiging van godslastering voor de praefectus gebracht die blijkbaar na een oppervlakkige ondervraging in de nacht van donderdag op vrijdag tot het oordeel kwam dat aan de beschuldigde niet echt iets kon worden verweten dat met het Romeinse recht te maken had.  Godslastering stond niet hun wetboek
want dat zou wel eens een zeer groot hoofdstuk moeten geweest zijn, gelet op het aantal goden die in Rome en in hun bezette gebieden werden vereerd.
Pontius Pilatus waste dus zijn handen maar in onschuld en stuurde de beklaagde de vazalkoning van Judea, Herodes Antipas.  

De schriftgeleerden lieten Herodes weten dat de beklaagde ook zichzelf had gezegd dat hij Koning der Joden was, alhoewel zijn Koninkrijk niet van deze aarde was. Waarschijnlijk hadden zij dit er niet zo maar onmiddellijk bijgezegd en was Herodes ook weer niet zo slim om de strapatsen van onze Jezus zo maar gevolgd te hebben in de krant.  Hij koning en nog een troonpretendent erbij, dat was niet gezond en met deze aanklacht erbij van revolutionaire ideeën en oproerkraaier stuurde hij de beklaagde terug naar Pilatus.  Vandaar ook onze mooie uitdrukking "iemand van Pontius naar Pilatus sturen" of van het kastje naar de muur.

Blijkbaar woog dit ook nog niet zwaar genoeg voor de praefectus, maar hij liet wel zijn goede wil zien enerzijds om de rust in zijn provincie te bewaren en anderzijds om zijn autoriteit toch te valoriseren.  Er was een groot feest op komst Pesach.  Ergens zat daar ook in de Romeinse cel ene Barrabas, een snodaard van de wreedste soort die Jeruzalem en omstreken had geteisterd met diefstal, roofmoord en verkrachtingen.  Pontius dacht bij zichzelf als ik die mannen daar eens de keuze laat of zij nu Jezus vrij willen of die Barrabas, dan zullen ze waarschijnlijk wel voor de eerst kiezen, meer blijkbaar was zijn pronostiek verkeerd en dus liet hij Yeshua ter dood veroordelen door kruisiging, na een goede afrosbeurt door de plaatselijke beul. 

Kruisiging was een zeer gebruikelijke straf in de Romeinse strafuitvoering, maar enkel voorbehouden voor niet Romeinen.  Het was ook een zeer langzame dood, ter afschrikking van de toeschouwers om zich voor dergelijke feiten te onthouden.

Leo



Reacties

Populaire posts van deze blog

De ontvoering van Proserpina.

Enkel voor dit beeld van Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) zou ik naar Rome gaan. Iedereen heeft wel zo'n beeldhouwwerk welk hij graag op zijn kast zou hebben of in zijn living staan. Sommigen zullen kiezen voor de David, Mozes of de Pietà (Michelangelo), anderen voor werk van Rodin of Meunier, enkelingen houden het bij Begga D'Haese. Ik dus niet. Proserpina is de Romeinse Persephone. Ik kan er uren naar kijken, de gaafheid van de sculptuur, de kleur van het marmer, de vingerafdrukken van de ontvoerder in de dijen van het ontvoerde meisje (ja, meisje, eerder een jonge dame naar de vormen te oordelen), de radeloosheid in de blik van Proserpina. Maak van een volgend bezoek aan Rome zeker eens het voornemen om Proserpina met een bezoek te vereren in de Galleria Borghese, waar nog veel anders schoons staat. En niet vergeten om je tickets op voorhand online te bestellen of je komt er niet in ! Persephone (Grieks: Περσεφονεια, Persefoneia) is in de Griekse mythologie ...

Colonia Ulpia Traiana

In 13/12 v.Chr. bouwt de Romeinse veldheer Nero Claudius Drusus de legerplaats Castra Vetera. Deze plaats bevindt zich aan de monding van de Lippe met de Rijn op de Fürstenberg. Dit fort diende als uitvalsbasis voor een veldtocht op de rechter Rijnoever in 8 v.Chr. die leidde tot de onderwerping van de Germaanse stam van de Sugambren. Zij werden gedwongen naar de linker Rijnoever te verhuizen en werden in het vervolg aangeduid als Ciberni, Cuberni of Cugerni. De nederzetting krijgt nadien de naam Cibernodorum en heeft dezelfde status als het noordelijke gelegen Batavodurum (Nijmegen), woonplaats van de Bataven. De nabijheid van een Romeins legioen in Castra Vetera en de ligging aan een zijarm van de Rijn zorgden ervoor dat de plaats zich in enkele jaren ontwikkelde tot een welvarende handelsnederzetting. Tijdens de Bataafse Opstand (69/70) deelde de plaats echter het lot van Castra Vetera en werd zij platgebrand. Grondplan In 71 werden zowel het fort en Cibernodorum...

De zaak Torfs

Auteur : Jo Claes Eerste uitgave : 2008. Deze krimi speelt zich af in Leuven en centraal in het verhaal staat de moord op de kunstexpert/restaurateur Pieter Torfs. Een beeldschone vrouw, Christine Jonckheere, vraagt hem of hij een schilderij dat geschilderd zou zijn door de laatmiddeleeuwse kunstenaar Martin Schongauer, op echtheid wil onderzoeken. Torfs, die een passionele maar bizarre verhouding heeft met zijn assistente, en open staat voor vrouwelijk schoon, vermoedt dat er iets niet pluis is met het schilderij. Maar toch neemt hij de opdracht aan als blijkt dat zijn cliënt in meer is geinteresseerd dan een louter zakelijke relatie. Na een wetenschappelijk onderzoek, schrijft Torfs schrijft een echtheidscertificaat uit. Later blijkt dit schilderij, inmiddels verkocht, toch een vervalsing te zijn. Kort daarna hangt Torfs te bengelen aan een koord. Zelfmoord ? Hoofdinspecteur Thomas Berg, is juist overgeplaatst van Brussel naar Leuven. Een ongelukkige liefde maak...