Doorgaan naar hoofdcontent

Het Sixtijnse Geheim

Auteur : Philipp Vandenbergh
Oorspronkelijke titel : Die Sixtinische Verschwörung
Eerste editie 1988

In het zog van Dan Brown is dit een type boek dat wordt verslonden of beter gezegd een nieuwe drive vindt. Alles wat enigszins in de lijn van de DA VINCI CODE, HET BERNINI MYSTERIE e.d. ligt wordt geschreven en/of weder-uitgegeven. Zo ook dit boek dat oorspronkelijk in het Duits verscheen en dit reeds in 1988, dus lang voor de hype rondom de Da Vinci Code.

Sommigen vinden “Het Sixtijnse Geheim” ronduit een snertboek, anderen zijn vol lof over het razende tempo van het boek, nog anderen (recensie De Telegraaf) noemen het een adembenemende thriller. Mijn persoonlijke visie is dat het nog het een en het ander is en dat liefhebbers van het genre geïntrigeerd zijn in dit soort verhalen.(samenzweringstheorieën, het instituut kerk dat klaarblijkelijk terecht of onterecht veel te verbergen heeft en minder fraaie dingen graag in de doofpot stopt). Het is gewoon een goed boek. Of dit een thriller is, dat laat ik maar in het midden. Het geeft wel een beeld hoe het er in het Vatikaan zou kunnen aan toe gaan. Maar relativeren blijft de boodschap; dit is een roman ! Want dit is zeker :“Er bestaan zaken die de Kerk in opspraak kunnen brengen en die daarom verborgen worden gehouden”.

Het verhaal : Tijdens restauratiewerkzaamheden aan de Sixtijnse kapel komen geheimzinnige inscripties aan het licht. Een letterreeks van 8 letters: AIFALUBA. Een geheimzinnige code die de Vaticaanse gemoederen danig verontrust. De code lijkt te verwijzen naar een oeroude samenzwering. Tijdens zijn speurtocht naar een verklaring stuit kardinaal Jellinek in de geheime archieven van het Vaticaan op een document met een vernietigend geheim dat de leer van de katholieke kerk op zijn grondvesten doet trillen. Waarom heeft Michelangelo dit raadsel in zijn fresco’s verwerkt?

Zonder teveel te vertellen, om de plot niet te verraden, staat in het boek het plafondschilderwerk in de Sixtijnse kapel centraal, evenals de Kabbalah, Abraham Abulafia, Paus Nicolaas III, Michelangelo Buonarotti en het dossier Odessa. Het verhaal dat al deze personen en zaken aan elkaar bindt gaat terug naar het Evangelie van Lucas, dat een leugen zou zijn. De verrijzenis van Christus wordt in twijfel getrokken. En dit is nu juist wat de Rooms Katholieke kerk op z'n grondvesten kan doen schudden. Paus Johannes Paulus I zou zijn vermoord omdat hij het geheim op het spoor was en er een concilie wilde aan wijden.

Om de vaart in het boek te houden is enige kennis van het Latijn wel vereist omdat je anders te pas en te onpas de vertaling of betekenis in de woordenlijst, achteraan het boek, kan gaan opzoeken en dat haalt de vaart er wel uit. Soms geeft het boek ook wel de indruk op aantal bladzijden geschreven te zijn, een overdadige herhaling van de titulatuur van de personages die in groten getale opdraven wordt nodeloos herhaald.
Leo

Reacties

Populaire posts van deze blog

De ontvoering van Proserpina.

Enkel voor dit beeld van Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) zou ik naar Rome gaan. Iedereen heeft wel zo'n beeldhouwwerk welk hij graag op zijn kast zou hebben of in zijn living staan. Sommigen zullen kiezen voor de David, Mozes of de Pietà (Michelangelo), anderen voor werk van Rodin of Meunier, enkelingen houden het bij Begga D'Haese. Ik dus niet. Proserpina is de Romeinse Persephone. Ik kan er uren naar kijken, de gaafheid van de sculptuur, de kleur van het marmer, de vingerafdrukken van de ontvoerder in de dijen van het ontvoerde meisje (ja, meisje, eerder een jonge dame naar de vormen te oordelen), de radeloosheid in de blik van Proserpina. Maak van een volgend bezoek aan Rome zeker eens het voornemen om Proserpina met een bezoek te vereren in de Galleria Borghese, waar nog veel anders schoons staat. En niet vergeten om je tickets op voorhand online te bestellen of je komt er niet in ! Persephone (Grieks: Περσεφονεια, Persefoneia) is in de Griekse mythologie

Het geheim van Montségur

Auteur: Sophy Burnham, Oorspronkelijke titel : The Treasure of Montségur Eerste uitgave : 2003 Het verhaal speelt zich ergens af tussen 1209, wanneer de stad Beziers in de as wordt gelegd en 1243 waneer het beleg van Montségur plaats vindt. De auteur vertelt deze zoveelste dwaze godsdienstvervolging via de romanfiguur Jeanne, een meisje van 2 à 4 jaar die rond het verwoeste Béziers rondloopt in een bebloed kleedje. Zij wordt opgenomen door vrouwe Esclarmonde die haar als een dochter opvoedt, volgens de levenswijze der katharen. Op haar dertiende begaat zij een “wandaad” en wordt ze naar Montségur gestuurd, waar ze strenger onderricht krijgt. Ondertussen maakt de Inquisitie jacht op de katharen, met totale uitroeiing als doel. Jeanne raakt betrokken bij het verzet en strijdt voor vrijheid, samen met haar grote liefde William, de echtgenoot van haar beste vriendin. In 1243 belegeren de Fransen het fort Montségur waar de elite van de kathaarse kerk samen met een garnizoen nog gedurende t

Tijdsmeting en kalender

De laatste tijd had ik het gevoel dat ik meer wou weten over tijdsmeting in de Oudheid, en voornamelijk in het Oude Rome. Men viert op 21 april, niet zo maar niets voor niets dit jaar de 2762e verjaardag van Rome en SPQR nodigde die dag in het Klein Begijnhof te Leuven dan ook zijn leden uit om getuige te zijn van de jaarlijkse Romulus prijs, welke dit jaar te beurt viel aan Guido Cuyt (voor zijn jarenlange inzet als voorzitter van de AVRA, de Antwerpse Vereniging voor Romeinse Archeologie) en een stevige drink en hapjes. Ik had dit gevoel ook enkele dagen voordien in het Museo Nazionale Romano (Palazzo Massimo alle Terme) bij een Fasti (vorm van kalender), en herinnerde mij toen ook de reeks ROME, een BBC reeks die ook op Canvas was te zien, waar de lezer van de “acta diurna” (oorsprong van het woord journaal of dagelijkse berichten) voor een kalender stond, gelijkaardig aan deze in het Palazzo Massimo alle Terme. Dus historici en classici, nu de moment om te reageren op deze post. D