Doorgaan naar hoofdcontent

Labyrint

Auteur : Henning Mankell
Oorspronkelijke Zweedse titel : Labyrinten
Eerste uitgave : 2000.


Het verhaal is eenvoudig : aan de Zweede kust wordt een menselijke schedel gevonden. Wie is de dode? Hoe is de schedel hier beland? En waar is de rest van het lichaam? Dit zijn de vragen waarmee de officier van justitie Louise Rehnström wordt belast. Er doen geruchten de ronde; de schedel zou van Bengt Ingemarsson zijn, de “grote weldoener” die de gemeente kwam redden met zijn imposante investeringsplannen? Van die plannen is niets terecht gekomen en er zijn veel gedupeerde investeerders en tijdens de rechtszaak is Ingemarsson verdwenen en met hem de ingelegde gelden.

Het specifieke aan dit boek is dat de auteur dit boek al in het voorjaar van 1995 besloot te schrijven over een van de grootste mislukkingen in het naoorlogse Zweden: de maatregelen tegen economische delicten die voortdurend met veel politieke tamtam werden gepresenteerd, maar die ook voortdurend strandden. Halverwege de jaren tachtig was al te zien dat de pogingen om een fatsoenlijke Zweedse maatschappij op te bouwen definitief stukliepen. De machthebbers probeerden toen niet eens meer om de scheuren te verbergen. De heen en weer zwaaiende slopersballen van de vrijemarktwerking konden ongestoord hun verwoestende werk doen. Je kon waarnemen dat als middelpunt hiervan lege vennootschappen en belastingvlucht in omvang toenamen. Een sociaal-democratische minister van Justitie moest aftreden na al te duidelijke 'belastingplanning' . Economische delicten werden steeds beter georganiseerd en namen steeds arrogantere vormen aan. Het nieuwe leger dat hiertegen moest optreden, de nieuwe fraudeteams die in het leven waren geroepen, bleef echter mensen opsporen die zich schuldig hadden gemaakt aan eenvoudige boekhoudkundige malversaties. De kleine vissen werden eruit gehaald terwijl de grote haaien vrijer rondzwommen dan ooit. De miljardenbedragen aan zwart geld namen dramatisch in omvang toe.

Hij vond het belangrijk om erover te schrijven dat de Zweedse wetgeving en het justitieel apparaat de mensen die zich hieraan schuldig maakten bijna immuniteit garandeerden. Hij was geschokt en sprak met officieren van justitie en politiemensen die net zo geschokt waren. Om nog maar te zwijgen over alle burgers, die voelden dat de wind in de samenleving steeds killer en harder werd. Daarom begon hij met een boek met de werktitel Labyrint. Maar na ongeveer een maand, in april 1995, kreeg hij twijfels. Het leek er namelijk op dat hij eigenlijk aan een script zat te werken. Een filmscenario. En na nog een maand twijfel stapte hij over op dit genre, een script voor een televisieserie, dat in 1999 werd verfilmd.

Toen er in Västervik gefilmd werd, ging hij even langs. Dat was tijdens een paar koude januaridagen waarop een aantal buitenopnames werd gedraaid. 's Avonds in zijn hotel hield iets hem de slaap en begon Labyrint zich opnieuw tot een boek te transformeren. Wat aanvankelijk niet begrepen was, kwam plots tot realisatie dat waar de auteur mee bezig wasbeide kon zijn, zowel een televisieserie, als een boek. Er zat genoeg materiaal in voor beide. Na een paar maanden, werd het televisiecript in omgekeerde richting verwerkt naar het uitgangspunt; een boek waaraan vier jaar eerder was begonnen.

Dat betekent ook dat dit boek op zichzelf staat. Zoals ook de televisieserie van Daniel Bergman ook op eigen benen staat, maar dat de roman door zijn indeling in “shots” een wending krijgt die een enorme drive geeft aan dit werk en leest als een trein (zes delen en 243 hoofdstukken, soms een alinea, soms slechts een zin!)

Dat Mankell een meester is in de thriller, dat wist ik reeds maar dit vind ik een verbijsterend boek. De auteur weet als geen ander de goede, maar zeker de minder goede kanten van de mens samen te brengen in personnages die zo dichtbij komen dat het lijkt alsof ze familie zijn.


Leo

Reacties

Populaire posts van deze blog

De ontvoering van Proserpina.

Enkel voor dit beeld van Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) zou ik naar Rome gaan. Iedereen heeft wel zo'n beeldhouwwerk welk hij graag op zijn kast zou hebben of in zijn living staan. Sommigen zullen kiezen voor de David, Mozes of de Pietà (Michelangelo), anderen voor werk van Rodin of Meunier, enkelingen houden het bij Begga D'Haese. Ik dus niet. Proserpina is de Romeinse Persephone. Ik kan er uren naar kijken, de gaafheid van de sculptuur, de kleur van het marmer, de vingerafdrukken van de ontvoerder in de dijen van het ontvoerde meisje (ja, meisje, eerder een jonge dame naar de vormen te oordelen), de radeloosheid in de blik van Proserpina. Maak van een volgend bezoek aan Rome zeker eens het voornemen om Proserpina met een bezoek te vereren in de Galleria Borghese, waar nog veel anders schoons staat. En niet vergeten om je tickets op voorhand online te bestellen of je komt er niet in ! Persephone (Grieks: Περσεφονεια, Persefoneia) is in de Griekse mythologie

Het geheim van Montségur

Auteur: Sophy Burnham, Oorspronkelijke titel : The Treasure of Montségur Eerste uitgave : 2003 Het verhaal speelt zich ergens af tussen 1209, wanneer de stad Beziers in de as wordt gelegd en 1243 waneer het beleg van Montségur plaats vindt. De auteur vertelt deze zoveelste dwaze godsdienstvervolging via de romanfiguur Jeanne, een meisje van 2 à 4 jaar die rond het verwoeste Béziers rondloopt in een bebloed kleedje. Zij wordt opgenomen door vrouwe Esclarmonde die haar als een dochter opvoedt, volgens de levenswijze der katharen. Op haar dertiende begaat zij een “wandaad” en wordt ze naar Montségur gestuurd, waar ze strenger onderricht krijgt. Ondertussen maakt de Inquisitie jacht op de katharen, met totale uitroeiing als doel. Jeanne raakt betrokken bij het verzet en strijdt voor vrijheid, samen met haar grote liefde William, de echtgenoot van haar beste vriendin. In 1243 belegeren de Fransen het fort Montségur waar de elite van de kathaarse kerk samen met een garnizoen nog gedurende t

Tijdsmeting en kalender

De laatste tijd had ik het gevoel dat ik meer wou weten over tijdsmeting in de Oudheid, en voornamelijk in het Oude Rome. Men viert op 21 april, niet zo maar niets voor niets dit jaar de 2762e verjaardag van Rome en SPQR nodigde die dag in het Klein Begijnhof te Leuven dan ook zijn leden uit om getuige te zijn van de jaarlijkse Romulus prijs, welke dit jaar te beurt viel aan Guido Cuyt (voor zijn jarenlange inzet als voorzitter van de AVRA, de Antwerpse Vereniging voor Romeinse Archeologie) en een stevige drink en hapjes. Ik had dit gevoel ook enkele dagen voordien in het Museo Nazionale Romano (Palazzo Massimo alle Terme) bij een Fasti (vorm van kalender), en herinnerde mij toen ook de reeks ROME, een BBC reeks die ook op Canvas was te zien, waar de lezer van de “acta diurna” (oorsprong van het woord journaal of dagelijkse berichten) voor een kalender stond, gelijkaardig aan deze in het Palazzo Massimo alle Terme. Dus historici en classici, nu de moment om te reageren op deze post. D