Doorgaan naar hoofdcontent

De geboorte van Venus

Auteur: Sarah Dunant
Oorspronkelijke titel: The birth of Venus
Eerste editie : 2003


Heb je dit ook al eens gehad? Je koopt een boek of ontleent het boek enkel op basis van zijn cover? Dat is mij hier overkomen. Bij verschillende gelegenheden bij een bezoek aan Firenze, stond ik in de Galleria degli Uffizi mij te vergapen op een prachtschilderij, De Geboorte van Venus van Sandro Botticelli

Later blijkt dit ook de titel te zijn van een prachtig boek te zijn dat historisch gezien een aanrader is, zeker als je van plan bent de stad Florence te bezoeken of ooit bezocht hebt. Het Florence van de 15de eeuw komt tot leven in dit boek. Je hebt het gevoel dat je de stad kent, je hoort de kooplui hun waren aanbieden op de markt, je ruikt het verval, de urine en de uitwerpselen in de kleine, donker steegjes en je ziet de magistrale grandeur van de kathedraal van Florence. Het verhaal leest als een trein en is in deze zin vrij actueel omdat het de strijd schets van een jonge, moderne vrouw, uitgehuwelijkt in haar strijd om het behoud van haar geestesvrijheid en met de heersende opvattingen en regels waarin andersdenkenden werden achtervolgd en gemarteld. Je leeft je zonder moeite in, in de gevoelens en daden van een eenzame vrouw die haar plaats zoekt in een wereld die haar vaardigheden en deze van andere vrouwen niet weet te waarderen. Vrouwen zijn des duivels en enkel gericht op het produceren van nageslacht. Het is alsof wij nu een krant openslaan en over islam fundamentalisme lezen.

Wij zijn ten tijde van de Florentijnse republiek op het toppunt van de Renaissance. De tijd van Lorenzo de Medici (Il Magnifico) en zijn overdadige luxe en verblindende kunst, Pierro de Medici, minder bekwaam dan zijn vader maar veelvuldig hebzuchtiger en de religieuze fanaticus Girolamo Savonarola en zijn hellepreken en de toenemende macht van de nachtpolitie.

En om jullie het opzoekwerk in oude geschiedenisboekjes te besparen, hier wat research ten einde het verhaal in zijn historische omgeving te plaatsen.

Toen de Franse koning Karel VIII in 1494 Italië binnenviel bood Piero de Medici de neutraliteit aan. Karel had hier geen oren naar en viel het grondgebied van Florence binnen, zodat Piero geen andere keuze had dan te trachten een leger op de been te brengen. Savonarola's preken tegen de onbekwaamheid en hebzucht van Piero, schiep niet veel animo voor onder de Florentijnen. De stad viel in handen van de Franse koning en deze schoof Savonarola naar voren als nieuwe leider van de stad. Hij bestuurde Florence daarna als een democratische republiek op christelijk-religieuze grondslag. Je zou nu kunnen zeggen als een fundamentalist van katholieke strekking. Een van zijn eerste daden was voor homoseksualiteit, waar tot dan een geldboete op stond, de doodstraf in te voeren. Hoereren, gokken en alcohol werden verboden. De paus legde Savonarola in 1495 een preekverbod op, wat hij negeerde.

In 1497 organiseerde hij het beruchte Vreugdevuur der IJdelheden. Zijn fanatieke aanhangers (de nachtpolitie) haalden van deur tot deur voorwerpen op die volgens hen getuigden van morele laksheid, zoals spiegels, cosmetica, heidense boeken, speeltafels, luxueuze kleding, maskers, pruiken, muziekinstrumenten en geschriften met een immorele, vaak te wereldse strekking. Die werden op de Piazza della Signoria verbrand. Daarbij gingen onder andere belangrijke schilderijen van Sandro Botticelli en Michelangelo Buonarroti verloren.

Het volk was het bewind van Savonarola echter snel zat en tijdens zijn voordracht van de homilie op Hemelvaartsdag (4 mei) 1497 braken rellen uit, die tot een opstand uitgroeiden. Kroegen gingen weer open, er werd alcohol geschonken en openlijk op straat gedobbeld en gedanst, in weerwil van Savonarola's verordeningen.

In 1497 excommuniceerde paus Alexander VI Savonarola en in 1498 eiste de paus zijn arrestatie. Een menigte bestormde het convent van San Marco en Savonarola gevbangen gezet.. Beschuldigd van godslastering, ketterij, volksmennerij, hoogverraad, het uiten van profetieën en religieuze dwalingen, brachten hem op de strekbank tot hij uiteindelijk bekende. In mei 1498 vond de executie plaats op Piazza della Signoria waar hij in ijzeren ketens opgehangen boven een groot vuur levend werd verbrand (manier van executie die hijzelf ook vaak had toegepast).

De auteur vertelt het verhaal (fictief historische roman) van zuster Lucretia die sterft aan een tumor. Met een mooie flash back blijkt het te gaan over het levensverhaal van Alessandra Cecchi. Zij is de jongste van 4 kinderen uit een welgesteld lakenhandelaarsfamilie en wordt samen met haar zus beschermd opgevoed. Zij is nog maar vijftien als haar vader een jonge mysterieuze schilder in huis haalt om de familiekapel te beschilderen en Alessandra, die heimelijk haar hart heeft verpand aan de schilderkunst, is opgetogen. Ze tracht zoveel mogelijk van de fascinerende vreemdeling op te steken, die algauw haar gedachten en gevoelens volledig in beslag neemt.

Maar zoals meestal in die tijd wordt zij uitgehuwelijkt en raken beide van elkaar gescheiden. Als Alessandra ontdekt dat haar veel oudere echtgenoot haar ontrouw is en er een homoseksuele relatie op nahoudt mat haar broer, zinkt ze weg in een diepe depressie. Maar zij begint ook te beseffen dat deze toestand haar een onverwachte vrijheid geeft en ze neemt het schilderen weer op en ontmoet ze opnieuw de schilder uit haar jeugd. Ze hebben een eenmalig seksueel contact en … tombola !

Als haar man vanwege de jacht op sodomieten is verdwenen en wordt dood verklaard, gaat Alessandra met haar dochtertje het klooster in, waar de schilder haar veel later terugvindt, zijn getalenteerde dochter ziet en in huis neemt.


Leo

Reacties

Populaire posts van deze blog

De ontvoering van Proserpina.

Enkel voor dit beeld van Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) zou ik naar Rome gaan. Iedereen heeft wel zo'n beeldhouwwerk welk hij graag op zijn kast zou hebben of in zijn living staan. Sommigen zullen kiezen voor de David, Mozes of de Pietà (Michelangelo), anderen voor werk van Rodin of Meunier, enkelingen houden het bij Begga D'Haese. Ik dus niet. Proserpina is de Romeinse Persephone. Ik kan er uren naar kijken, de gaafheid van de sculptuur, de kleur van het marmer, de vingerafdrukken van de ontvoerder in de dijen van het ontvoerde meisje (ja, meisje, eerder een jonge dame naar de vormen te oordelen), de radeloosheid in de blik van Proserpina. Maak van een volgend bezoek aan Rome zeker eens het voornemen om Proserpina met een bezoek te vereren in de Galleria Borghese, waar nog veel anders schoons staat. En niet vergeten om je tickets op voorhand online te bestellen of je komt er niet in ! Persephone (Grieks: Περσεφονεια, Persefoneia) is in de Griekse mythologie

Het geheim van Montségur

Auteur: Sophy Burnham, Oorspronkelijke titel : The Treasure of Montségur Eerste uitgave : 2003 Het verhaal speelt zich ergens af tussen 1209, wanneer de stad Beziers in de as wordt gelegd en 1243 waneer het beleg van Montségur plaats vindt. De auteur vertelt deze zoveelste dwaze godsdienstvervolging via de romanfiguur Jeanne, een meisje van 2 à 4 jaar die rond het verwoeste Béziers rondloopt in een bebloed kleedje. Zij wordt opgenomen door vrouwe Esclarmonde die haar als een dochter opvoedt, volgens de levenswijze der katharen. Op haar dertiende begaat zij een “wandaad” en wordt ze naar Montségur gestuurd, waar ze strenger onderricht krijgt. Ondertussen maakt de Inquisitie jacht op de katharen, met totale uitroeiing als doel. Jeanne raakt betrokken bij het verzet en strijdt voor vrijheid, samen met haar grote liefde William, de echtgenoot van haar beste vriendin. In 1243 belegeren de Fransen het fort Montségur waar de elite van de kathaarse kerk samen met een garnizoen nog gedurende t

Tijdsmeting en kalender

De laatste tijd had ik het gevoel dat ik meer wou weten over tijdsmeting in de Oudheid, en voornamelijk in het Oude Rome. Men viert op 21 april, niet zo maar niets voor niets dit jaar de 2762e verjaardag van Rome en SPQR nodigde die dag in het Klein Begijnhof te Leuven dan ook zijn leden uit om getuige te zijn van de jaarlijkse Romulus prijs, welke dit jaar te beurt viel aan Guido Cuyt (voor zijn jarenlange inzet als voorzitter van de AVRA, de Antwerpse Vereniging voor Romeinse Archeologie) en een stevige drink en hapjes. Ik had dit gevoel ook enkele dagen voordien in het Museo Nazionale Romano (Palazzo Massimo alle Terme) bij een Fasti (vorm van kalender), en herinnerde mij toen ook de reeks ROME, een BBC reeks die ook op Canvas was te zien, waar de lezer van de “acta diurna” (oorsprong van het woord journaal of dagelijkse berichten) voor een kalender stond, gelijkaardig aan deze in het Palazzo Massimo alle Terme. Dus historici en classici, nu de moment om te reageren op deze post. D