Auteurs : Mike Evans en Robert Wise
Oorspronkelijke titel : The Jerusalem scroll
Eerste uitgave : 1999
Dit boek is een”roman”. Het geschiedkundige waaraan het is opgehangen is de vondst van de Dode Zee rollen. De Dode Zee rollen omvatten een collectie handschriften van meer dan 900 documenten, inclusief ruim 200 handschriften van de Tenach, de Hebreeuwse Bijbel of het Oude Testament. Ze werden ontdekt tussen 1947 en 1956 in elf grotten in de buurt van de nederzetting van Qumran, een plaats aan de noordwestkust van de Dode Zee, ongeveer 12 kilometer ten zuiden van Jericho. De handschriften zijn geschreven in het Hebreeuws, Aramees en Grieks en dateren uit de periode circa 250 vóór Christus tot circa 50 na Christus. Waarschijnlijk zijn ze rond 68 na Christus verstopt in de grotten. Deze handschriften zijn erg belangrijk, omdat ze één van de weinige geschreven bronnen zijn betreffende de joodse cultuur van ruim 2000 jaar geleden. Ze werpen een nieuw licht op de politieke en religieuze context van die dagen. Ze zijn van groot belang voor het onderzoek naar de tekstoverlevering van het Oude Testament. Ook bieden zij een beeld van het tot dan toe vrijwel onbekende intertestamentaire tijdvak.
Musa Salah, een Palestijnse archeoloog, vindt bij de Dode Zee een gouden boekrol.Vinden is een groot woord, zijn grootvader Rashid wijst ze hem praktisch aan. Hij was de vinder van de Dode Zee Rollen, maar was zo handig geweest hier en daar wat te “foefelen”. Ook vanadaag nog zijn verscheidene malen gedeeltes van rollen te koop aangeboden, die door bedoeïenen gevonden zijn in Nahal Arugot en stammen uit de tijd van de opstand van Bar Kochba. Aangenomen wordt dat ze echt zijn. Oudheidkundigen maken zich grote zorgen over de commerciële uitbating van verborgen Dode Zee-rollen door Syrische handelaren.
Groot is zijn consternatie als hij zich realiseert wat hij in handen heeft: de legendarische, eeuwigdurende eigendomsakte van de stad Jeruzalem, die door Melchisedek geschonken is aan de zoon van Abraham. Maar aan welke zoon? Ismaël, stamvader van de Arabieren, of Isaak, stamvader van de joden? Deze rol kan de strijd rond Jeruzalem voorgoed beslissen. Om de rol te ontcijferen, roept Musa de hulp in van de joodse Leah Rosenberg en de rooms-katholieke priester Michael Kelly. Alle drie hebben ze zo hun eigen belangen bij het vertaalproject. Maar gaandeweg realiseren zij zich, dat zij hun eigenbelang én hun vooroordelen moeten overwinnen, om de tekst te kunnen vertalen. Dan ontdekken ze ook dat de rol hen verandert en hun uitdaagt op een nieuwe manier te denken. Maar inmiddels heeft de politiek lucht gekregen van het bestaan van de boekrol, en de vlam dreigt dan ook in de pan te slaan...
Zeer goed boek, met Jeruzalem als centraal punt. De stad van eeuwenoude tradities, van hartstochtelijke politieke en religieuze conflicten. De stad van de vrede, waar de vrede voortdurend in gevaar is. De heilige stad van moslims, joden en christenen, waar het samenleven religieus is geconditioneerd, iedereen overtuigd van zijn groot gelijk en niet tot compromissen bereid. En toch als daar ooit vrede zal moeten komen, zullen het mensen zijn die willen, kunnen en moeten samenleven, van welke geloof- of politieke overtuiging ook in wederzijds respect voor iedereen.
Leo
Oorspronkelijke titel : The Jerusalem scroll
Eerste uitgave : 1999
Dit boek is een”roman”. Het geschiedkundige waaraan het is opgehangen is de vondst van de Dode Zee rollen. De Dode Zee rollen omvatten een collectie handschriften van meer dan 900 documenten, inclusief ruim 200 handschriften van de Tenach, de Hebreeuwse Bijbel of het Oude Testament. Ze werden ontdekt tussen 1947 en 1956 in elf grotten in de buurt van de nederzetting van Qumran, een plaats aan de noordwestkust van de Dode Zee, ongeveer 12 kilometer ten zuiden van Jericho. De handschriften zijn geschreven in het Hebreeuws, Aramees en Grieks en dateren uit de periode circa 250 vóór Christus tot circa 50 na Christus. Waarschijnlijk zijn ze rond 68 na Christus verstopt in de grotten. Deze handschriften zijn erg belangrijk, omdat ze één van de weinige geschreven bronnen zijn betreffende de joodse cultuur van ruim 2000 jaar geleden. Ze werpen een nieuw licht op de politieke en religieuze context van die dagen. Ze zijn van groot belang voor het onderzoek naar de tekstoverlevering van het Oude Testament. Ook bieden zij een beeld van het tot dan toe vrijwel onbekende intertestamentaire tijdvak.
Musa Salah, een Palestijnse archeoloog, vindt bij de Dode Zee een gouden boekrol.Vinden is een groot woord, zijn grootvader Rashid wijst ze hem praktisch aan. Hij was de vinder van de Dode Zee Rollen, maar was zo handig geweest hier en daar wat te “foefelen”. Ook vanadaag nog zijn verscheidene malen gedeeltes van rollen te koop aangeboden, die door bedoeïenen gevonden zijn in Nahal Arugot en stammen uit de tijd van de opstand van Bar Kochba. Aangenomen wordt dat ze echt zijn. Oudheidkundigen maken zich grote zorgen over de commerciële uitbating van verborgen Dode Zee-rollen door Syrische handelaren.
Groot is zijn consternatie als hij zich realiseert wat hij in handen heeft: de legendarische, eeuwigdurende eigendomsakte van de stad Jeruzalem, die door Melchisedek geschonken is aan de zoon van Abraham. Maar aan welke zoon? Ismaël, stamvader van de Arabieren, of Isaak, stamvader van de joden? Deze rol kan de strijd rond Jeruzalem voorgoed beslissen. Om de rol te ontcijferen, roept Musa de hulp in van de joodse Leah Rosenberg en de rooms-katholieke priester Michael Kelly. Alle drie hebben ze zo hun eigen belangen bij het vertaalproject. Maar gaandeweg realiseren zij zich, dat zij hun eigenbelang én hun vooroordelen moeten overwinnen, om de tekst te kunnen vertalen. Dan ontdekken ze ook dat de rol hen verandert en hun uitdaagt op een nieuwe manier te denken. Maar inmiddels heeft de politiek lucht gekregen van het bestaan van de boekrol, en de vlam dreigt dan ook in de pan te slaan...
Zeer goed boek, met Jeruzalem als centraal punt. De stad van eeuwenoude tradities, van hartstochtelijke politieke en religieuze conflicten. De stad van de vrede, waar de vrede voortdurend in gevaar is. De heilige stad van moslims, joden en christenen, waar het samenleven religieus is geconditioneerd, iedereen overtuigd van zijn groot gelijk en niet tot compromissen bereid. En toch als daar ooit vrede zal moeten komen, zullen het mensen zijn die willen, kunnen en moeten samenleven, van welke geloof- of politieke overtuiging ook in wederzijds respect voor iedereen.
Leo
Reacties
Een reactie posten