Doorgaan naar hoofdcontent

Het vierkant van de wraak.

Auteur : Pieter Aspe
Eerste uitgave : Manteau in 1995.

Dit is het eerste boek uit de reeks rond adjunct commissaris Pieter Van In,  brigadier Guido Versavel en substituut Hannelore Martens destijds verfilmd als serie voor VTM met in de hoofdrollen Herbert Flack als Van In, Lukas Van Den Eynde als Versavel en Francesca Vanthielen als  Martens.

In de opdracht tref je reeds de sfeer aan van de Carmina Burana van Orff.  Het is dus ook niet te verwonderen dat deze muziek werd gekozen door VTM als begeleiding voor de begingeneriek van elke aflevering.  Tijdens het lezen kan je hier deze muziek beluisteren.

Het hele verhaal draait rond de familie Degroof, welgestelde familie met veel macht in Brugge. De pater familias is Ludovic Degroof. Elisa Heytens de Puyenbroucke is zijn echtgenote, maar eerder uit zakelijke overwegingen. Zij viel voor Aquilin Verheye (een vriend van Ludovic) en de liefde was wederzijds. De relatie tussen Elisa en Aquilin bleef, ook na het huwelijk, bestaan. Uitd deze overspelige relatie werd een dochter Aurelie geboren.  De “gehoornde” Ludovic komt dit te weten en wreekt zich jarenlang om zijn echtgenote te verkrachten en nadien zijn onechte dochter te misbruiken. 

Het misbruik van Aurélie blijft niet zonder gevolgen; een zwangerschap. Ludovic dringt aan op een abortus, maar Aurélie laat het kind plaatsen. Daniel, zo heet het kind, wordt bij een onthaalgezin geplaatst.

Aurélie verdwijnt in een klooster. 

Aquilin's zoekt de ondertussen volwassen Daniel op en samen besluiten ze het onrecht te wreken.  Jarenlang smeden zij hun plan. En op een dag wordt de wraakactie in gang gezet. Aquilin en Daniel breken in in de juwelierszaak van de zoon van Ludovic Degroof. Ze laten er een omslag achter met 'voor jou, ellendeling' op, getekend :

S  A  T  E  R
A  R  E  P  O
T  E  N  E  T
O  P  E  R  A
R  O  T  A  S

Een teken dat alleen Ludovic en Aquilin begrijpen, het vierkant van de tempeliers.

Onze speurders moeten op zoek naar de dader(s), maar de invloed van machtige figuren uit de Brugse politiek en de kerk, druk van bovenuit, maakt het speurwerk uiterst moeilijk.


De Albigenzen, ook Katharen genoemd, gebruikten de swastica met in het midden een rooster met deze vijf Latijnse woorden die hoe men die ook draait en keert steeds dezelfde woorden vormen:  nl sator-arepo-tenet-opera-rotas (de zaaier, de duivel houdt en draait het wiel). Dit "palindroom" (Grieks woord voor teruglopen) was erg populair en werd in de vroege Middeleeuwen over heel Europa verspreid, vooral in de hermetische traditie die graag gebruik maakt van dit soort raadselachtige symbolen. In de christelijke interpretatie is de zaaier God die eeuwig (rotas, de raderen van het Lot) zijn schepping (opera) blijft besturen.

De swastika is de meesten onder ons bekend van een mannetje uit Oostenrijk met een snorretje en heeft dus een vrij negatieve connotatie.  Bij andere culturen, als men het nazisme tenminste een cultuur kan noemen, is het een zeer positief symbool (Sanskriet: "het is goed") van welzijn en geluk.  Het symboliseert de wentelgang van de vier seizoenen van het ronddraaiend jaar en van oneindigheid. De swastika is bij de boeddhisten het symbool voor de zon. In het oude China staat het hakenkruis symbool voor de oriëntering naar de vier windstreken en wordt het gebruikt om het getal tienduizend (oneindig) aan te duiden.  In de oud-Indische cultuur geldt het als zegel op het hart van een avatar (bvb. Boedha) en vertegenwoordigen de vier armen de levensruimte van godenwereld, mensenwereld, dierenwereld en onderwereld. Bij de Tau-priesters van Tibet is de swastika het symbool van leven en overwinning. 

De richting van het rad is dan wel in tegenovergestelde zin van het symbool van welzijn van het Derde Rijk overgenomen. Dit teken, ook het "duivelswiel" genoemd, wordt voortbewogen door vier andere symbolen: de arend, de mens, de os en de leeuw. 

Leo.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De ontvoering van Proserpina.

Enkel voor dit beeld van Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) zou ik naar Rome gaan. Iedereen heeft wel zo'n beeldhouwwerk welk hij graag op zijn kast zou hebben of in zijn living staan. Sommigen zullen kiezen voor de David, Mozes of de Pietà (Michelangelo), anderen voor werk van Rodin of Meunier, enkelingen houden het bij Begga D'Haese. Ik dus niet. Proserpina is de Romeinse Persephone. Ik kan er uren naar kijken, de gaafheid van de sculptuur, de kleur van het marmer, de vingerafdrukken van de ontvoerder in de dijen van het ontvoerde meisje (ja, meisje, eerder een jonge dame naar de vormen te oordelen), de radeloosheid in de blik van Proserpina. Maak van een volgend bezoek aan Rome zeker eens het voornemen om Proserpina met een bezoek te vereren in de Galleria Borghese, waar nog veel anders schoons staat. En niet vergeten om je tickets op voorhand online te bestellen of je komt er niet in ! Persephone (Grieks: Περσεφονεια, Persefoneia) is in de Griekse mythologie

Het geheim van Montségur

Auteur: Sophy Burnham, Oorspronkelijke titel : The Treasure of Montségur Eerste uitgave : 2003 Het verhaal speelt zich ergens af tussen 1209, wanneer de stad Beziers in de as wordt gelegd en 1243 waneer het beleg van Montségur plaats vindt. De auteur vertelt deze zoveelste dwaze godsdienstvervolging via de romanfiguur Jeanne, een meisje van 2 à 4 jaar die rond het verwoeste Béziers rondloopt in een bebloed kleedje. Zij wordt opgenomen door vrouwe Esclarmonde die haar als een dochter opvoedt, volgens de levenswijze der katharen. Op haar dertiende begaat zij een “wandaad” en wordt ze naar Montségur gestuurd, waar ze strenger onderricht krijgt. Ondertussen maakt de Inquisitie jacht op de katharen, met totale uitroeiing als doel. Jeanne raakt betrokken bij het verzet en strijdt voor vrijheid, samen met haar grote liefde William, de echtgenoot van haar beste vriendin. In 1243 belegeren de Fransen het fort Montségur waar de elite van de kathaarse kerk samen met een garnizoen nog gedurende t

Tijdsmeting en kalender

De laatste tijd had ik het gevoel dat ik meer wou weten over tijdsmeting in de Oudheid, en voornamelijk in het Oude Rome. Men viert op 21 april, niet zo maar niets voor niets dit jaar de 2762e verjaardag van Rome en SPQR nodigde die dag in het Klein Begijnhof te Leuven dan ook zijn leden uit om getuige te zijn van de jaarlijkse Romulus prijs, welke dit jaar te beurt viel aan Guido Cuyt (voor zijn jarenlange inzet als voorzitter van de AVRA, de Antwerpse Vereniging voor Romeinse Archeologie) en een stevige drink en hapjes. Ik had dit gevoel ook enkele dagen voordien in het Museo Nazionale Romano (Palazzo Massimo alle Terme) bij een Fasti (vorm van kalender), en herinnerde mij toen ook de reeks ROME, een BBC reeks die ook op Canvas was te zien, waar de lezer van de “acta diurna” (oorsprong van het woord journaal of dagelijkse berichten) voor een kalender stond, gelijkaardig aan deze in het Palazzo Massimo alle Terme. Dus historici en classici, nu de moment om te reageren op deze post. D