Doorgaan naar hoofdcontent

De vierde gestalte

Auteur : Pieter Aspe
Uitgegeven : Manteau in 1998

Pentagram satanisme
In al zijn duivelse boosheid pleegt Satan zich in vier gestaltes te manifesteren: hij verleidt, hij misleidt, hij manipuleert en hij bedriegt. De genadeloze en mysterieuze hoofdfiguur die wij in deze misdaadroman gaan bespreken is Venex, een bedrieger die er alles voor over heeft om zijn honger naar macht en geld te stillen. Venex heeft allang gezien dat in ons tijdsgewricht onderwerpen als satanisme en esoterie op een ruime publieke belangstelling kunnen rekenen. In zijn mercantiele geest is het plan gerijpt om munt ter slaan uit het naïeve geloof in de nakende toekomst van de antichrist.

Want draai of keer het als je wilt, Satanisme is voor de “believers” een godsdienst! En voor wie mij kent of reeds in deze blogs heeft gelezen, loop ik niet hoog op met “gelovigen” van allerlei gezindte die te pas en te onpas denken hun omgeving te moeten missioneren of bekeren. Of verkies je het satanisme met de kleine s, niets meer of minder dan een actueel levenspatroon gericht op hedonisme, radicaal egoïsme, het narcisme ten top gedreven van het zuiver amoreel genieten, zonder in acht name van de medemens.

Op een dag wordt het lijk van Trui Andries, de jonge kalligrafe, in een sloot bij een flatgebouw gevonden. Van In wordt samen met Versavel gelast met het onderzoek.

Verdrinking en zelfmoord is een te snelle diagnose. Missen is menselijk, evenals voorbarige besluiten, en na enig onderzoek blijkt het te gaan om vergiftiging, moord dus! Trui Andries is vergiftigd met een zeldzaam niet opspoorbaar gif, indien in de juiste dosis toegediend.

Het onderzoek leidt naar een satanische sekte. De leider hiervan, Venex, gebruikt deze sekte als dekmantel voor een drughandel.

Alsof het onderzoek nog niet genoeg is, wordt Pieter Van In veronderstelt in opdracht van commissaris Dekee, een journaliste Saartje Maes te begeleiden. Die zal een reportage maken over de samenwerking tussen politie en rijkswacht. Maar is Saartje wel voor wie ze zich uitgeeft?

Hannelore Martens, de levensgezellin van Van In kan elk moment bevallen. Omdat Van In nogal wat optrekt met Saartje, valt Hannelore ten prooi aan jaloezie.

Op het ogenblik dat Van In bij de ontknoping is van het onderzoek, moet Hannelore bevallen. Op hetzelde ogenblik betrapt een verpleegster een man in een andere kamer die poogt een patiënt te vermoorden. Tijdens zijn vlucht, botst hij tegen Van In op en wordt herkend als de laborant die bij Trui’s autopsie het gif had opgemerkt.

Raf Geens, alias Venex, gijzelt Pieter, Hannelore en Saartje. De kraamafdeling wordt ontruimd door de Speciale Interventie Eenheid. Hannelore brengt een tweeling zonder medische assistentie ter wereld. De gijzeling wordt beëindigd als Raf Geens wordt neergeschoten.

Pakken sigaretten worden gerookt, liters alcohol op alle mogelijke plaatsen geconsumeerd en minstens een bak Duvel of twee. De auteur is zeker op dat ogenblik nog niet overtuigd van het “ongezonde” leven die dit met zich meebrengt, maar het boek is een product van zijn tijd. In 1998 mocht je zowat op alle plaatsen nog roken en drinken en stoorde ook niemand zich daaraan. Stel mij de vraag of dit ook in later werk van de auteur nog steeds veelvuldig aan bod komt.


Leo

Reacties

Populaire posts van deze blog

De ontvoering van Proserpina.

Enkel voor dit beeld van Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) zou ik naar Rome gaan. Iedereen heeft wel zo'n beeldhouwwerk welk hij graag op zijn kast zou hebben of in zijn living staan. Sommigen zullen kiezen voor de David, Mozes of de Pietà (Michelangelo), anderen voor werk van Rodin of Meunier, enkelingen houden het bij Begga D'Haese. Ik dus niet. Proserpina is de Romeinse Persephone. Ik kan er uren naar kijken, de gaafheid van de sculptuur, de kleur van het marmer, de vingerafdrukken van de ontvoerder in de dijen van het ontvoerde meisje (ja, meisje, eerder een jonge dame naar de vormen te oordelen), de radeloosheid in de blik van Proserpina. Maak van een volgend bezoek aan Rome zeker eens het voornemen om Proserpina met een bezoek te vereren in de Galleria Borghese, waar nog veel anders schoons staat. En niet vergeten om je tickets op voorhand online te bestellen of je komt er niet in ! Persephone (Grieks: Περσεφονεια, Persefoneia) is in de Griekse mythologie

Het geheim van Montségur

Auteur: Sophy Burnham, Oorspronkelijke titel : The Treasure of Montségur Eerste uitgave : 2003 Het verhaal speelt zich ergens af tussen 1209, wanneer de stad Beziers in de as wordt gelegd en 1243 waneer het beleg van Montségur plaats vindt. De auteur vertelt deze zoveelste dwaze godsdienstvervolging via de romanfiguur Jeanne, een meisje van 2 à 4 jaar die rond het verwoeste Béziers rondloopt in een bebloed kleedje. Zij wordt opgenomen door vrouwe Esclarmonde die haar als een dochter opvoedt, volgens de levenswijze der katharen. Op haar dertiende begaat zij een “wandaad” en wordt ze naar Montségur gestuurd, waar ze strenger onderricht krijgt. Ondertussen maakt de Inquisitie jacht op de katharen, met totale uitroeiing als doel. Jeanne raakt betrokken bij het verzet en strijdt voor vrijheid, samen met haar grote liefde William, de echtgenoot van haar beste vriendin. In 1243 belegeren de Fransen het fort Montségur waar de elite van de kathaarse kerk samen met een garnizoen nog gedurende t

Tijdsmeting en kalender

De laatste tijd had ik het gevoel dat ik meer wou weten over tijdsmeting in de Oudheid, en voornamelijk in het Oude Rome. Men viert op 21 april, niet zo maar niets voor niets dit jaar de 2762e verjaardag van Rome en SPQR nodigde die dag in het Klein Begijnhof te Leuven dan ook zijn leden uit om getuige te zijn van de jaarlijkse Romulus prijs, welke dit jaar te beurt viel aan Guido Cuyt (voor zijn jarenlange inzet als voorzitter van de AVRA, de Antwerpse Vereniging voor Romeinse Archeologie) en een stevige drink en hapjes. Ik had dit gevoel ook enkele dagen voordien in het Museo Nazionale Romano (Palazzo Massimo alle Terme) bij een Fasti (vorm van kalender), en herinnerde mij toen ook de reeks ROME, een BBC reeks die ook op Canvas was te zien, waar de lezer van de “acta diurna” (oorsprong van het woord journaal of dagelijkse berichten) voor een kalender stond, gelijkaardig aan deze in het Palazzo Massimo alle Terme. Dus historici en classici, nu de moment om te reageren op deze post. D