Doorgaan naar hoofdcontent

Expo Leonardo da Vinci - het Europees Genie

In het kader van het vijftig jarig bestaan van Europa wordt actueel een tentoonstelling gehouden over naar mijn mening "de slimste mens ter wereld" aller tijden: Leonardo Da Vinci.
De expo is een realisatie van "Collections & Patrimoines" die hiermee niet aan hun proefstuk zijn na tentoonstellingen als "J'avais 20 ans en 45", "Made in Belgium", "Tout Hergé" en "Tout Simenon".

3000 m² maquettes, prestigieuze originele documenten, codexen, uitvindingen en machines aangeleverd uit zowel nationaal, internationaal als privé bezit staan er klaar om Da Vinci als mens, kunstenaar, ingenieur en humanist te illustreren.

De retrospectieve "de mens" is het eerste deel van het parcours en toont het leven van Leonardo aan de hand van talrijke documenten uit de Renaissance : beeldhouwwerken, schilderijen, kaarten, tekeningen en audiovisuele montages. Je wordt meegenomen vanaf de geboorte van Leonardo in Vinci, alhoewel daar nog altijd de grootse twijfel over bestaat, via Firenze, Milano, Venezia en Roma tot bij zijn overlijden in Cloux (voorheen Le Clos Lucé) in Frankrijk, waar hij in zijn laatste levensjaren in dienst was van de Franse koning.

In het tweede deel van de expo komt Leonardo als kunstenaar aan bod, architekt, beeldhouwer of schilder. Je kan er originele werken van de meester bewonderen afkomstige uit diverse musea en prestigieuze privé collecties waaronder de "Vergine delle rocce" uit het National Gallery of London. Ook de Mona Lisa (niet origineel aanwezig) wordt ruim geïllustreerd (het Louvre wou er zeker geen afscheid van nemen) evenals Het Laatste Avondmaal. Het echte is te bewonderen in de refter van het dominikanerklooster Santa Maria delle Grazie in Milano. Het werd in 1999 volledig gerestaureerd. Opgelet hevige toeristen, wil je dit gaan bezoeken, tijdig een afspraak maken en maak voort want na 15 minuten ga je er onherroepelijk uit. Op de expo dient een kopie van het origineel in de abdij van Tongerlo als materiaal en dit is een nauwgezette replica uitgevoerd door een van de leerlingen van Leonardo.

Hier zie je ook het uitzonderlijke schilderij Maria Magdalena. Onlangs hebben de grootste kenners die schilderij met een quasi aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid toegewezen aan de meester en zijn assistenten. Het schilderij past in de westerse iconografie en meestal wordt Maria Magdalena naakt voorgesteld met lang haar. Hier gebruikt de meester nonchalant een sluier om de naakte boezem te ontdekken. Waarlijk subliem geschilderd.


Op basis van de codexen van Leonardo onthult het derde deel een indrukwekkende reconstructie van een veertigtal machines gaande van een automatische kar, de valscherm, zweefvliegtuigen, helikopterrotor, tank, graafmachine, drijfbrug en een reusachtige brug van 20 meter. Deze meester ingenieur was zijn tijd ruim vooruit !
In het laatste deel komt de humanist aan bod en wordt een licht geworpen op het spiegelschrift van Leonardo en originele werken over anatomie. Voor het eerst blijkt worden alle codexen van Leonardo aan het publiek tentoongesteld van Forster tot Atlanticus . De codex "De vlucht der vogels" werd uitzonderlijk overgebracht uit de Koninklijk Bibliotheek van Torino.

Deze expo is zeker de moeite waard om te bezoeken, alhoewel er ook punten van kritiek op de organisatie zijn. Door de grote toevloed van bezoekers, vallen de gangen in het eerste deel van het parcours zeer nauw uit, het is er beklemmend en de audio bezoekers vormen proppen in de nauwe gangen van het parcours. En waarom heeft men er niet aan gedacht om spiegelschrift te ontcijferen bij een of meerdere werken ook effecteief een spiegel te plaatsen?

Nog te bezoeken in de basiliek van het Heilig Hart te Koekelberg tot 15/03/2008.

Leo.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De ontvoering van Proserpina.

Enkel voor dit beeld van Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) zou ik naar Rome gaan. Iedereen heeft wel zo'n beeldhouwwerk welk hij graag op zijn kast zou hebben of in zijn living staan. Sommigen zullen kiezen voor de David, Mozes of de Pietà (Michelangelo), anderen voor werk van Rodin of Meunier, enkelingen houden het bij Begga D'Haese. Ik dus niet. Proserpina is de Romeinse Persephone. Ik kan er uren naar kijken, de gaafheid van de sculptuur, de kleur van het marmer, de vingerafdrukken van de ontvoerder in de dijen van het ontvoerde meisje (ja, meisje, eerder een jonge dame naar de vormen te oordelen), de radeloosheid in de blik van Proserpina. Maak van een volgend bezoek aan Rome zeker eens het voornemen om Proserpina met een bezoek te vereren in de Galleria Borghese, waar nog veel anders schoons staat. En niet vergeten om je tickets op voorhand online te bestellen of je komt er niet in ! Persephone (Grieks: Περσεφονεια, Persefoneia) is in de Griekse mythologie

Het geheim van Montségur

Auteur: Sophy Burnham, Oorspronkelijke titel : The Treasure of Montségur Eerste uitgave : 2003 Het verhaal speelt zich ergens af tussen 1209, wanneer de stad Beziers in de as wordt gelegd en 1243 waneer het beleg van Montségur plaats vindt. De auteur vertelt deze zoveelste dwaze godsdienstvervolging via de romanfiguur Jeanne, een meisje van 2 à 4 jaar die rond het verwoeste Béziers rondloopt in een bebloed kleedje. Zij wordt opgenomen door vrouwe Esclarmonde die haar als een dochter opvoedt, volgens de levenswijze der katharen. Op haar dertiende begaat zij een “wandaad” en wordt ze naar Montségur gestuurd, waar ze strenger onderricht krijgt. Ondertussen maakt de Inquisitie jacht op de katharen, met totale uitroeiing als doel. Jeanne raakt betrokken bij het verzet en strijdt voor vrijheid, samen met haar grote liefde William, de echtgenoot van haar beste vriendin. In 1243 belegeren de Fransen het fort Montségur waar de elite van de kathaarse kerk samen met een garnizoen nog gedurende t

Tijdsmeting en kalender

De laatste tijd had ik het gevoel dat ik meer wou weten over tijdsmeting in de Oudheid, en voornamelijk in het Oude Rome. Men viert op 21 april, niet zo maar niets voor niets dit jaar de 2762e verjaardag van Rome en SPQR nodigde die dag in het Klein Begijnhof te Leuven dan ook zijn leden uit om getuige te zijn van de jaarlijkse Romulus prijs, welke dit jaar te beurt viel aan Guido Cuyt (voor zijn jarenlange inzet als voorzitter van de AVRA, de Antwerpse Vereniging voor Romeinse Archeologie) en een stevige drink en hapjes. Ik had dit gevoel ook enkele dagen voordien in het Museo Nazionale Romano (Palazzo Massimo alle Terme) bij een Fasti (vorm van kalender), en herinnerde mij toen ook de reeks ROME, een BBC reeks die ook op Canvas was te zien, waar de lezer van de “acta diurna” (oorsprong van het woord journaal of dagelijkse berichten) voor een kalender stond, gelijkaardig aan deze in het Palazzo Massimo alle Terme. Dus historici en classici, nu de moment om te reageren op deze post. D