Doorgaan naar hoofdcontent

Vermist in Massilia

Auteur : Steven Saylor
Oorspronkelijke titel : Last seen in Massilia
Eerste uitgave: 2000


Massilia, het huidige Marseille, is in 49 voor Christus een gevaarlijke plaats en een belegerde stad. Romeinse legioenen van Caesar hebben zich voor de stadsmuren opgesteld en een vloot ligt achter de eilanden voor de kust. De enige ingang op gevaar van leven is langs de haven. Romeinse legioenen van Domitius steunen de Massilianen en verdedigen de stad.

Gordianus, die je nu reeds kent uit de bespreking van het boek “Rubicon”, heeft in Rome bericht gekregen dat zijn zoon Meto in Massilia is overleden en trekt dus op stap met zijn schoonzoon Davus om het stoffelijk overschot te zoeken en met de nodige Romeinse eer te cremeren om de as in het familiegraf te kunnen bijzetten. Ooit was Meto een trouwe luitenant van Caesar, maar er zijn ook geruchten dat hij verraad zou hebben gepleegd en zich aangesloten heeft bij de aartsvijand Pompeius. Waarschijnlijk is hij daarom naar de Elyseese Velden. De troepen van Caesar ondergraven de muren van de stad, en via list sluiten Gordianaus en Davus bij een team vrijwilligers aan die gaan trachten de stad binnen te komen en de stadspoorten te openen. De Massilianen zijn natuurlijk ook niet van gisteren, hebben alles zowat doorzien en hebben ondertussen een aquaduct aangesloten op de uitgang van de tunnel. Bij het doorboren van de laatse restanten van de tunnel slaan ze een bres in de aangesloten waterleiding en overstroomt de tunnel. Iedereen verzuipt, behalve … Gordianus en Davus die zwemmend uit de tunnel geraken en worden opgevangen door Hieronymus, de zondebok van Massilia. Dit is een eigenaardige figuur; hij wordt in leven gehouden door de stad, vestgemest met spijs en drank, om op een nuttig moment als “vet offer” van de offerrots te worden gegooid als geschenk voor de goden en om alle kwaad en zonden waarmee hij werd beladen kwijt te schelden.

Tijdens hun verblijf op zoek naar Meto, maken zij kennis met vreemde zeden, gewoonten en mensen, worden geconfronteerd met notabele politieke vluchtelingen uit Rome die zij van vroeger kennen. Hij wordt ingehuurd om het raadsel op te lossen van de gesluierde vrouw die van de offerrots sprong. Of werd geduwd, de meningen zijn verdeeld. De vermomde bedelaar die hen buiten Massilia toefluisterde: ,,Niets is wat het lijkt te zijn! Niets!'' krijgt groot gelijk.

Nu meer vertellen is niet leuk, want dan lees je dit boek niet meer. De plot is zeer goed en mooi gekaderd tegen een historische achtergrond van waar gebeurde feiten. Want dit zijn ze !

Wij zijn dus tijdens de burgeroorlog van 49 tot 45 voor Christus. Domitius Ahenobarbus is door de senaat benoemd tot opvolger van Caesar als proconsul van Gallia Narbonensis en heeft zich gevestigd in Massilia. Domitius was eerder door Caesar overwonnen in het beleg van Corfinium. Na de inname van Corfinium was hij door Caesar in vrijheid gesteld. Pompeius had zich intussen teruggetrokken in Brindisium, en toen Caesar zich opmaakte voor een aanval op de stad vluchtte Pompeius met de Romeinse vloot naar Dyrrhachium. Brindisium kwam zonder gevecht in Caesars handen. Omdat Caesar zelf niet de beschikking over een vloot had, besloot hij naar Hispania te gaan om Pompeius zijn thuisbasis te ontnemen. Bij Massilia bleek de stad haar poorten gesloten te houden omdat men geen voorkeur voor Pompeius of Caesar had, besloot de stad zich neutraal op te stellen en geen van beiden te steunen.

Terwijl Caesar met de Massilianen aan het onderhandelen was, arriveerde Domitius met zeven triremen in de stad. Hij nam de leiding op zich en begon meteen met de versterking van de stad. Caesar besloot daarop de stad te belegeren. Hij liet het beleg van Massilia over aan Gaius Trebonius en stelde Decimus Brutus aan het hoofd van zijn inderhaast te Arelas (Arles) gebouwde vloot. De laatste moest er voor zorgen dat Domitius geen steun vanuit zee kreeg. Caesar zelf trok verder naar Hispania Citerior. Trebonius begon met de aanleg van belegeringswerken, waaronder een aarden belegeringsoploop van 24 m hoog, belegeringstorens en verdekte loopgangen (vineae). Verder was er een 18 m lange machine om de grond te egaliseren in gebruik, door Caesar een testudo genoemd, de Romeinse naam voor een overdekte belegeringsmachine. In juni voeren de Massilianen met 17 oorlogsschepen en een aantal kleinere vaartuigen op tegen de vloot van Decimus Brutus. De Caesarianen konden enkele schepen vernietigen en er een aantal buitmaken, maar het grootste deel van de Massiliaanse vloot kon terug naar de haven varen. De hoge muren en verdedigingstorens van Massilia maakten dat de belegering erg lang duurde. Pompeius stuurde de vloot van Lucius Nasidius te hulp, maar deze werd door Decimus Brutus verslagen en op de vlucht gejaagd. De Massilianen wisten een wapenstilstand te bedingen, maar verbraken het bestand korte tijd later door de belegeringswerktuigen te vernielen. De belegeraars wisten de werken in korte tijd weer op te bouwen.
In Massilia was de situatie intussen wanhopig geworden: ze waren telkens verslagen bij de zeeslagen en uitvallen, er was geen kans op ontzetting, de voorraden raakten op en daarbij was ook nog de pest uitgebroken in de stad. Domitius was de stad al per schip ontvlucht. Na Caesars overwinningen in Spanje keerde deze terug naar Massilia, waar de Massilianen zich aan hem overgaven.


Leo

Reacties

Populaire posts van deze blog

De ontvoering van Proserpina.

Enkel voor dit beeld van Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) zou ik naar Rome gaan. Iedereen heeft wel zo'n beeldhouwwerk welk hij graag op zijn kast zou hebben of in zijn living staan. Sommigen zullen kiezen voor de David, Mozes of de Pietà (Michelangelo), anderen voor werk van Rodin of Meunier, enkelingen houden het bij Begga D'Haese. Ik dus niet. Proserpina is de Romeinse Persephone. Ik kan er uren naar kijken, de gaafheid van de sculptuur, de kleur van het marmer, de vingerafdrukken van de ontvoerder in de dijen van het ontvoerde meisje (ja, meisje, eerder een jonge dame naar de vormen te oordelen), de radeloosheid in de blik van Proserpina. Maak van een volgend bezoek aan Rome zeker eens het voornemen om Proserpina met een bezoek te vereren in de Galleria Borghese, waar nog veel anders schoons staat. En niet vergeten om je tickets op voorhand online te bestellen of je komt er niet in ! Persephone (Grieks: Περσεφονεια, Persefoneia) is in de Griekse mythologie

Het geheim van Montségur

Auteur: Sophy Burnham, Oorspronkelijke titel : The Treasure of Montségur Eerste uitgave : 2003 Het verhaal speelt zich ergens af tussen 1209, wanneer de stad Beziers in de as wordt gelegd en 1243 waneer het beleg van Montségur plaats vindt. De auteur vertelt deze zoveelste dwaze godsdienstvervolging via de romanfiguur Jeanne, een meisje van 2 à 4 jaar die rond het verwoeste Béziers rondloopt in een bebloed kleedje. Zij wordt opgenomen door vrouwe Esclarmonde die haar als een dochter opvoedt, volgens de levenswijze der katharen. Op haar dertiende begaat zij een “wandaad” en wordt ze naar Montségur gestuurd, waar ze strenger onderricht krijgt. Ondertussen maakt de Inquisitie jacht op de katharen, met totale uitroeiing als doel. Jeanne raakt betrokken bij het verzet en strijdt voor vrijheid, samen met haar grote liefde William, de echtgenoot van haar beste vriendin. In 1243 belegeren de Fransen het fort Montségur waar de elite van de kathaarse kerk samen met een garnizoen nog gedurende t

Tijdsmeting en kalender

De laatste tijd had ik het gevoel dat ik meer wou weten over tijdsmeting in de Oudheid, en voornamelijk in het Oude Rome. Men viert op 21 april, niet zo maar niets voor niets dit jaar de 2762e verjaardag van Rome en SPQR nodigde die dag in het Klein Begijnhof te Leuven dan ook zijn leden uit om getuige te zijn van de jaarlijkse Romulus prijs, welke dit jaar te beurt viel aan Guido Cuyt (voor zijn jarenlange inzet als voorzitter van de AVRA, de Antwerpse Vereniging voor Romeinse Archeologie) en een stevige drink en hapjes. Ik had dit gevoel ook enkele dagen voordien in het Museo Nazionale Romano (Palazzo Massimo alle Terme) bij een Fasti (vorm van kalender), en herinnerde mij toen ook de reeks ROME, een BBC reeks die ook op Canvas was te zien, waar de lezer van de “acta diurna” (oorsprong van het woord journaal of dagelijkse berichten) voor een kalender stond, gelijkaardig aan deze in het Palazzo Massimo alle Terme. Dus historici en classici, nu de moment om te reageren op deze post. D