Doorgaan naar hoofdcontent

Saturindi

Auteur : Stefan Van den Broeck
Oorspronkelijke titel : Saturindi
Eerste uitgave : 1999


Op het einde van het boek blijkt dat de auteur feitelijk betrokken partij is als freelance journalist voor een obscuur dag- of weekblad, die in een interview moet achterhalen naar aanleiding van politieke gebeurtenissen in Zuid-Amerika, hoe een groepsthesis van 4 studenten uit Gent, de wereldgeschiedenis kon beïnvloeden. De auteur doet zijn verhaal in de ikvorm, zich telkens de huid aanmetend van een ander personage. Een verrijking op zich en het geeft het boek de schwung om gelezen te worden.

Vier studenten politieke wetenschappen aan de universiteit Gent ontmoeten elkaar als bij toeval. Het enige wat hun op het eerste zicht bind is wat je zou kunnen noemen het rebelse van de jeugd als wereldverbeteraars, marxistisch ideeëngoed, en een tomeloos politiek engagement. Zij zijn als het ware jonge studerende hemelbestormers die in extase onbelemmerd luchtkastelen bouwen. Gesterkt door een bevlogen Zuid-Amerikaans gastprofessor, die zijn studenten doet nadenken, besluiten ze als afstudeerproject uit te proberen hoe ze een denkbeeldige land kunnen onttrekken aan buitenlandse invloeden en de macht van rijke grootgrondbezitters.

In Indi, een bananenrepubliek, pleegt een legerofficier met progressieve ideeën een staatsgreep. Hoe zou u, als u deze officier was, het land er bovenop helpen? Wat te doen om de manoeuvres van de grootgrondbezitters en van een grote mogendheid af te slaan?. De commune van Saturindi maakt een vlucht in de politieke utopie. Onbevangenheid is hier niet ver- maar geboden. Met op de achtergrond de angst voor averechtse effecten als de aanpak verkeerd blijkt. Met behulp van computerprogramma's willen ze bewijzen dat een samenleving veranderbaar is.

De motivatie is bij de 4 volledig verschillend. Bull is naast een zuipschuit, een talentvol wijvenversierder en zijn medewerking staat volledig in functie om Rimada, de enige vrouw in het gezelschap, op zijn pik te krijgen. Hij is uitermate bedreven in alles wat informatica betreft. Rimada, sociaal sterk geëngageerd, is zeer bevriend met Nessuto, een theoreticus en haar vaste bioscoopbegeleider maar Oswin maakt de meeste kansen op haar gunsten, de meest bevlogene zolang het over woorden gaat en niet over daden. En dan is er uiteraard professor Guzman.

Doorheen de groei van een virtueel politiek landschap, wordt ook een ander landschap uitgetekend, dat van de “ars amatoria” en van de amoureuze aspiraties in het groepje. Hun onderlinge relaties veranderen. Een boek over menselijke mogelijkheden en menselijk tekort. Dit is het verhaal van een virtualiteit die reëel werd. Of toch niet? Zullen ze slagen in hun plan om de virtuele realiteit echt werkelijkheid te laten worden. Want daar hangt hun einddiploma van af.

Op een bepaald ogenblik wordt professor Guzman, president van een niet nader bepaald Zuid Amerikaans land en de thesis wordt zijn leidraad om het land los te weken in de realiteit van wat virtueel werd beschreven in de thesis. En wanneer Guzman na vele jaren, het land moet verlaten, weggepest door de USA en zijn vazallen, wordt de virtuele realiteit getoetst aan de echte realiteit. Waar liep het mis? Wie heeft nu de fout begaan, een harde schok naar af voor onze beeldenstormers die ondertussen 10 jaar ouder zijn geworden en waar het linkse engagement stilaan is verwaterd op Rimada na.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De ontvoering van Proserpina.

Enkel voor dit beeld van Gian Lorenzo Bernini (1598-1680) zou ik naar Rome gaan. Iedereen heeft wel zo'n beeldhouwwerk welk hij graag op zijn kast zou hebben of in zijn living staan. Sommigen zullen kiezen voor de David, Mozes of de Pietà (Michelangelo), anderen voor werk van Rodin of Meunier, enkelingen houden het bij Begga D'Haese. Ik dus niet. Proserpina is de Romeinse Persephone. Ik kan er uren naar kijken, de gaafheid van de sculptuur, de kleur van het marmer, de vingerafdrukken van de ontvoerder in de dijen van het ontvoerde meisje (ja, meisje, eerder een jonge dame naar de vormen te oordelen), de radeloosheid in de blik van Proserpina. Maak van een volgend bezoek aan Rome zeker eens het voornemen om Proserpina met een bezoek te vereren in de Galleria Borghese, waar nog veel anders schoons staat. En niet vergeten om je tickets op voorhand online te bestellen of je komt er niet in ! Persephone (Grieks: Περσεφονεια, Persefoneia) is in de Griekse mythologie

Tijdsmeting en kalender

De laatste tijd had ik het gevoel dat ik meer wou weten over tijdsmeting in de Oudheid, en voornamelijk in het Oude Rome. Men viert op 21 april, niet zo maar niets voor niets dit jaar de 2762e verjaardag van Rome en SPQR nodigde die dag in het Klein Begijnhof te Leuven dan ook zijn leden uit om getuige te zijn van de jaarlijkse Romulus prijs, welke dit jaar te beurt viel aan Guido Cuyt (voor zijn jarenlange inzet als voorzitter van de AVRA, de Antwerpse Vereniging voor Romeinse Archeologie) en een stevige drink en hapjes. Ik had dit gevoel ook enkele dagen voordien in het Museo Nazionale Romano (Palazzo Massimo alle Terme) bij een Fasti (vorm van kalender), en herinnerde mij toen ook de reeks ROME, een BBC reeks die ook op Canvas was te zien, waar de lezer van de “acta diurna” (oorsprong van het woord journaal of dagelijkse berichten) voor een kalender stond, gelijkaardig aan deze in het Palazzo Massimo alle Terme. Dus historici en classici, nu de moment om te reageren op deze post. D

Colonia Ulpia Traiana

In 13/12 v.Chr. bouwt de Romeinse veldheer Nero Claudius Drusus de legerplaats Castra Vetera. Deze plaats bevindt zich aan de monding van de Lippe met de Rijn op de Fürstenberg. Dit fort diende als uitvalsbasis voor een veldtocht op de rechter Rijnoever in 8 v.Chr. die leidde tot de onderwerping van de Germaanse stam van de Sugambren. Zij werden gedwongen naar de linker Rijnoever te verhuizen en werden in het vervolg aangeduid als Ciberni, Cuberni of Cugerni. De nederzetting krijgt nadien de naam Cibernodorum en heeft dezelfde status als het noordelijke gelegen Batavodurum (Nijmegen), woonplaats van de Bataven. De nabijheid van een Romeins legioen in Castra Vetera en de ligging aan een zijarm van de Rijn zorgden ervoor dat de plaats zich in enkele jaren ontwikkelde tot een welvarende handelsnederzetting. Tijdens de Bataafse Opstand (69/70) deelde de plaats echter het lot van Castra Vetera en werd zij platgebrand. Grondplan In 71 werden zowel het fort en Cibernodorum