Originele titel : Il barbiere di
Siviglia.
Eerste uitvoering : 1816.
- Isabel Leonard als Rosina,
- Lawrence Brownlee als haar samenzwerende vlam,
- Christopher Maltman als de charmante en vindingrijke barbier.
- Orkest : Metropolitan Opera in New York
Zaterdagavond, opera in de cinema in
Kinepolis Leuven.
Op het programma “De barbier van
Sevilla”, gebaseerd op het toneelwerk “Le barbier de Seville”
van Pierre Augustin Caron de Beaumarchais.
Het libretto van deze opera buffa is van
Cesare Sterbini en muziek van Gioacchino Rossini (Pesaro 29/02/1792 –
Passi – Parijs 13/11/1868).
Oorspronkelijk heette deze opera
Almaviva
o sia L’inutile precauzione omdat
een gelijknamig werk reeds in 1782 op de bühne werd gebracht door een
ander Italiaans componist Giovanni Paisiello.
De
opera bestaat uit twee bedrijven

Nu doet Figaro, de barbier,
zijn intrede. Wanneer hij de graaf bemerkt en herkent, dringt deze aan om zijn identiteit te verzwijgen; zijn toenaderingen ten
opzichte van Rosina moeten volstrekt geheim blijven. Bovendien wil
hij dat Rosina hem onvoorwaardelijk liefheeft en niet voor zijn titel
of zijn geld. Hij doet zich daarom voor als een
arme student. Rosina woont in bij een veel oudere man, dokter
Bartolo, haar voogd, die zo snel mogelijk met haar wil trouwen
voordat de kans verkeken is.
Zij is inderdaad gecharmeerd door de
attenties van de graaf en is bereid met hem te vluchten. In
werkelijkheid is dat echter niet evident omdat dokter Bartolo haar
als een moederhen constant in de gaten houdt.
De graaf vraagt hulp aan Figaro, bekend
om zijn aandeel in vele amoureuze intriges. Figaro is bereid te
helpen en beraamt een plan: de graaf zal zich voordoen als een
dronken soldaat die onderdak komt vragen bij dokter Bartolo en op die
manier het huis binnensluipen waar Rosina verblijft.
Dokter Bartolo komt iets te weten over
Rosina's geheime liefde via Don Basilio, een vriend maar ook
muziekleraar van zijn pupil. Op de koop toe ontdekt hij dat Rosina
zojuist een liefdesbrief geschreven heeft aan haar minnaar.
Dokter Bartolo, achterdochtiger en
jaloerser dan ooit, dreigt haar voortaan op te sluiten en besluit hun
huwelijk de dag zelf nog te laten doorgaan. Wanneer de graaf als
dronken soldaat komt aankloppen, is dokter Bartolo uitermate op zijn
hoede en door allerhande hectische toestanden loopt het plan volledig
on het honderd en eindigt het eerste bedrijf in complete chaos en
absolute verwarring.
In het tweede bedrijf schakelt Figaro
over naar plan B. De graaf verschijnt opnieuw aan de deur nu vermomd
als muziekleraar. De plots ziek geworden Don Basilio moet vervangen
worden om les te kunnen geven aan Rosina.
De graaf weet nu wel het vertrouwen van
dokter Bartolo te winnen en mag Rosina onderwijzen, zij het onder
toezicht. Tijdens deze les zien de graaf en Rosina de kans schoon om
elkaar hun liefde te verklaren en plannen te smeden betreffende haar
ontsnapping. De graaf zelf en Figaro zullen haar diezelfde nacht
schaken.
Wanneer Figaro en vervolgens Don
Basilio ten tonele verschijnen duurt het niet lang of alles loopt
alweer in het honderd. Dokter Bartolo ziet nu het bedrog en vraagt
Don Basilio om de notaris te laten ontbieden zodat hij onmiddellijk
kan trouwen met Rosina.
De graaf en Figaro ontvoeren Rosina en
nu komt de ware identiteit van de graaf aan het licht maar Rosina's
liefde voor hem blijft onveranderd.
Don Basilio probeert nog ultiem roet in
het eten te gooien, doch Figaro is hem te snel af en kan de zaken
zodanig naar zijn hand zetten dat de notaris (die ondertussen is
aangekomen) het huwelijk tussen de graaf en Rosina tot stand brengt.
Dokter Bartolo arriveert te laat om hen
in de wielen te rijden en kan zich enkel maar neerleggen bij de
situatie en ziet zich genoodzaakt om deel te nemen aan de finale van
de opera waarin alle figuren het geluk en de eeuwige trouw van het
koppel bezingen.
Zoals reeds gezegd is deze opera een
opera buffa. Het is een operagenre ontstaan in Italië uit de Commedia del arte waarvan de verhaallijn plaatsvindt in een
alledaagse setting en de hoofdrolspelers gewone, eenvoudige
mensen zijn. Hierdoor werd het verhaal realistischer en begrijpelijker en
dit in in contrast met de opera seria, waar heroïsche figuren een
rol speelden en het thema vaak mythologisch van aard was. Meestal
eindigden deze opera seria dan ook niet zo gelukkig als de sprookjes,
maar was moord, zelfmoord een normaler einde als het resultaat van
intriges, onbeantwoorde passie en liefde.
De opera buffa was speelser en
luchtiger en zelfspot was een belangrijk element. In tegenstelling
tot de opera seria werd de opera buffa als een vrije
muziekdramatische vorm opgevat.
De eenvoud was ook terug te zien op
muzikaal gebied. Zo bevatte de opera buffa uitsluitend partijen die
voor normale stemmen uitvoerbaar waren (geen castraten meer
bijvoorbeeld). Waar de opera seria gebruikmaakte van heel hoge
stemmen, zoals castraten en sopranen, maakte de opera buffa juist
gebruik van een heel lage stem (basso buffo).
Ook kon de gehele opera met vijf
stemmen gezongen worden en werd er gewoon in dialect gezongen. Door
middel van deze eenvoud probeerde men de opera bij het gewone volk te
brengen. Zo werd de opera buffa een tegenhanger van de opera seria
(serieuze opera), die vooral gespeeld werd voor vermaak van het hof
en andere rijke mensen.
Leo.
Reacties
Een reactie posten